آخرین اخبارجهانسیاست

خلیلزاد: همسایگان افغانستان باید از ورود تروریست‌های داعش به افغانستان جلوگیری کنند

خبرگزاری دید: زلمی خلیلزاد نماینده ویژه پیشین امریکا در امور روند صلح افغانستان گفته که همسایگان باید سهم خود را برای جلوگیری از ورود تروریست‌های داعش به افغانستان انجام دهند.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه پیشین امریکا در امور روند صلح افغانستان به تازگی در چند رشته توییت گفته که افزایش تروریزم یکی از نگرانی‌های مرتبط با خروج امریکا از افغانستان بود، اما این اتفاق نیفتاده است.

خلیلزاد با اشاره به گزارش‌های اخیر در مورد تبدیل شدن افغانستان به میدان تروریزم نوشته است: آن‌ها منبع این قضاوت را یک سند افشا شده پنتاگون قرار دادند. اگرچه، این مبالغه هیجان انگیز غیر موجه است.

به گفته خلیلزاد، افزایش تروریزم از افغانستان یکی از نگرانی‌های‌های مرتبط با خروج ایالات متحده بود. اما این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: القاعده به طور قابل توجهی کاهش یافته است و در حال حاضر در ضعیف‌ترین وضعیت خود در افغانستان است. در مورد داعش-خراسان، طا-لبان آن‌ها را دشمنان دیرینه خود می‌دانند و حملات مرگباری را علیه آن‌ها انجام داده و بسیاری از رهبران آن‌ها را کشته اند.

با این حال، خلیلزاد داعش-خراسان را همچنان یک تهدید دانسته و گفته که دیده شود آیا طا-لبان می‌توانند آن‌ها را از بین ببرند یا خیر.

وی در باره طا-لبان بیان داشته است: طا-لبان با چالش‌هایی روبرو هستند. مثلاً، افراط‌گرایان تاجیکستانی توانسته اند به افغانستان رفته و به داعش بپیوندند.

خلیلزاد با بیان این‌که زمانی که نیروهای امریکایی در افغانستان بودند، کنترول مرزهای افغانستان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها بود، گفته است: همسایگان به ویژه تاجیکستان، پاکستان و ایران باید سهم خود را برای جلوگیری از عبور تروریست‌های داعش به افغانستان انجام دهند.

به بیان وی، ایالات متحده و طا-لبان منافع مشترکی در برابر داعش-خراسان دارند. لذا، نتیجه فعلی این است که از نظر ایالات متحده، وضع در مورد القاعده بهبود یافته است و در مورد تهدید داعش در افغانستان کم و بیش ثابت مانده است.

خلیلزاد: زمانی که ایالات متحده هنوز در افغانستان نیرو داشت، داعش-خراسان پلان و قصد داشت به ایالات متحده و غرب حمله کند. به اساس ارزیابی سالانه رییس استخبارات ملی که در ماه فبروری سال جاری منتشر شد، داعش قصد انجام عملیات علیه غرب را حفظ نموده و به حمله در خارج از افغانستان ادامه می‌دهد.

وی تاکید کرده که امریکا باید طا-لبان را به تعهدات شان در قبال تروریزم مسئول نگه دارد.

در عین حال، وی گفته که ایالات متحده باید در تعامل با طا-لبان در عرصه مبارزه با تروریزم و منافع جئوپولیتیکی خود عملگرا باشد و به ابراز نگرانی‌های خود در مورد حقوق بشر افغان‌ها ادامه دهد.

وی تجربه دو سال گذشته را بهترین ملاک ارزیابی برای امریکا دانسته و گفته که دو سال گذشته بدون تلفات جانی برای ایالات متحده بوده و سالانه ٤٠ میلیارد دالر صرفه‌جویی شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا