آخرین اخبارافغانستانجهانخبر های مهمدولت فراگیرزنانسیاست

دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارش تازه خود دوباره خواستار ایجاد دولت فراگیر در افغانستان شد

خبرگزاری دید: دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارش ربع‌وار خود به مسایل تحولات سیاسی، امنیت، همکاری منطقه‌ای، حقوق بشر، توسعه اقتصادی، کمک‌های بشردوستانه و موثریت آن و مواد مخدر در افغانستان پرداخته است.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد آخرین گزارش سه ماهه خود را زیر نام «وضعیت افغانستان و پیامدهای آن برای صلح و امنیت جهانی» به شورای امنیت این سازمان ارایه کرده است.

گوترش گفته که طا-لبان خواست‌ها برای ایجاد حکومت همه‌شمول را در افغانستان نادیده گرفته‌اند.

این گزارش با اشاره به نشست‌های مخالفان طا-لبان در مسکو، ویانا و دوشنبه، گفته که اپوزیسیون طا-لبان را در سطح داخلی و خارجی با چالش مواجه کرده است.

در گزارش گفته شده که فعالیت مخالفان طا-لبان در خارج پراکنده بوده، اما در به چالش کشاندن طا-لبان در مسایل داخلی و خارجی فعال‌تر شده‌اند.

بر بنیاد این گزارش، وزارت عدلیه زیر اداره طا-لبان جواز فعالیت‌های احزاب سیاسی را لغو کرده و سرپرست این وزارت فعالیت سیاسی را مخالف احکام اسلامی خوانده است.

سازمان ملل در این گزارش تصریح کرده که جبهات نظامی مخالف طا-لبان طی سه ماه گذشته هیچ جغرافیایی را در افغانستان تصرف نکرده‌اند و برخلاف ادعای آنان، حملات واقعی این جبهات در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته کاهش یافته است.

طبق گزارش، از اول اگست تا ۲۲ نوامبر، درگیری مسلحانه ۴۱ درصد از ۱۰۴ مورد به ۶۱ مورد، انفجارها ۷۲ درصد از ۶۵ مورد به ۱۸ مورد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته‌ است. 

در بخشی از گزارش آمده است: زنان و دختران در افغانستان می‌توانند به مدرسه بروند، اما مشخص نیست که چه تعداد در این مدرسه‌ها آموزش می‌بینند و آیا مضمون‌های علوم معاصر نیز در این نهادها تدریس می‌شود یا خیر.

دبیر کل سازمان ملل همچنین گفته که حضور و فعالیت‌های عناصر تروریستی به یک نگرانی فراتر از افغانستان باقی می‌ماند.

گزارش می‌گوید که سه حمله علیه جامعه شیعه در ولایت‌های کابل و بغلان از سوی داعش خراسان باعث اکثریت تلفات غیرنظامیان شده است که تنها در این حملات ٣٩ نفر کشته و ٨٧ تن دیگر مجروح شدند.

این سازمان گفته از ١ اگست تا ٢٢ اکتوبر، ١ هزار و ٤١٤ رویداد امنیتی را ثبت کرده که در مدت مشابه با سال گذشته ٢ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در بخشی دیگر این گزارش آمده است که سازمان بین‌الملل مهاجرت با ۵۲۹ زن در ۲۲ ولایت مصاحبه کرده و آن‌ها از تاثیرات گسترده فرمان‌های طا-لبان بر زندگی و سلامت روانی خود شکایت کرده‌اند.

۷۱ درصد زنان طبق این گزارش گفته‌اند که احساس اضطراب، انزوا و افسردگی آنان در سه ماه گذشته به‌طور قابل توجهی بدتر شده است و ۶۱ درصد گفته‌اند که فرمان‌های طا-لبان با شدت فزاینده و بدون استثنا در مناطق محلی تطبیق شده است.

گوترش در گزارش خود با اشاره به محدودیت‌ها علیه آزادی بیان گفته که طا-لبان از تاریخ ۶ اگست به این طرف ۹ نفر از خبرنگاران را زندانی کرده‌اند. 

وی گزارش‌های کشتار فراقانونی، توقیف‌ها و حبس خودسرانه و شکنجه و برخورد نامناسب با مقام‌های حکومت پیشین و نظامیان اسبق را عمیقاً نگران‌کننده خوانده است.

گزارش بیان می‌دارد که اعضای سازمان ملل در تماس‌های خود با طا-لبان باید در حمایت از حقوق بشر، حکومت‌داری همه‌شمول و فراگیر، مبارزه با تروریزم و مواد مخدر و فعالیت‌های غیرقانونی یکپارچه سخن بگویند و عمل کنند.

ملل متحد همچنین خاطرنشان کرده که از ١ اگست تا ٢٢ اکتوبر، سازمان ملل ٢٤ رویداد را مستند کرده که به طور مستقیم پرسونل آن‌ها را متاثر ساخته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا