آخرین اخبارافغانستانزنانسیاست

رنگینه حمیدی:

دختران می‌توانند به جای مکتب به مساجد بروند/ عدم تعامل جهان با طا-لبان برایم دردناک است

خبرگزاری دید: رنگینه حمیدی وزیر معارف دولت اشرف غنی که به تازگی از افغانستان دیدن کرده گفته است که دختران می‌توانند به جای رفتن به مکتب به مساجد و مدارس دینی بروند.

رنگینه حمیدی که خودش برای تحصیل دخترش افغانستان را ترک کرده و رهسپار امریکا شد، اکنون به دختران داخل افغانستان توصیه کرده که به جای رفتن به مکتب به مدارس و مساجد بروند.

حمیدی که به تازگی سفری به افغانستان داشته، گفته است: اما شکاف‌های داخلی که در داخل طا-لبان در زمینه آموزش دختران وجود دارد، می‌تواند توسط جامعه بین‌المللی برای لابی با آن‌ها جهت بازگشایی مکتب‌های دخترانه استفاده شود.

او افزوده است: طا-لبان یکپارچه نیستند. در درون طا-لبان نیز مانند هر گروه دیگری اختلاف نظر وجود دارد. واضح است، به ویژه در مورد موضوع ممنوعیت تحصیل دختران، افراد زیادی در درون طا-لبان از لغو این فرمان حمایت می‌کنند.

او گفته که چه دنیا طا-لبان را به رسمیت بشناسد یا نشناسد، برای نزدیک به ۴۰ میلیون افغانستانی که حداقل نیمی از آن‌ها زن و دختر هستند، این یک واقعیت زنده است.

او اضافه کرده است: برای من دردناک است که حتی پس از دو سال، جامعه بین‌الملل نفهمیده است چگونه با طا-لبان برخورد کند.

به گفته وی، چندی پیش دولت ایالات متحده همراه با متحدان و آژانس‌های بین المللی درگیر گفت‌وگوهای سیاسی با طا-لبان بودند. پس چرا همان جامعه جهانی امروز در مورد همکاری با طا-لبان مشکل دارد؟

حمیدی حمایت از راه‌حل‌های خانگی را از سوی افغانستانی‌هایی که در حال یافتن راه‌هایی برای دور زدن ممنوعیت‌های طا-لبان هستند، از جمله استفاده از فضاهایی که دختران مجاز هستند، مانند مدارس دینی به‌ عنوان یک راه‌حل جایگزین برای آموزش پیشنهاد کرده است.

او گفته است: مکتب‌ها امروزه همانند مدارس دینی هستند، اما از نظر تاریخی این مکان‌ها فضاهایی برای یادگیری هستند، و از مردم خواست که «به دنبال فرصت‌های بومی برای ادامه یادگیری دختران باشند.»

به گفته او، افغانستان بودجه لازم برای سرمایه‌گذاری در مکتب ندارد و جوامعی وجود دارد که دختران و پسران از تحصیل محروم هستند. با این حال، به عنوان یک کشور مسلمان، در هر شعاع ۲ کیلومتری حداقل یک مسجد وجود دارد – که مکان‌های آموزشی نیز هستند. بنابراین، چرا از این فضا برای کمک به کودکان برای یادگیری با استفاده از یک برنامه درسی معیاری نمی‌توانیم استفاده کنیم؟

این اظهارات خانم حمیدی واکنش‌های گسترده فعالان مدنی و حقوق بشر و حقوق زنان را برانگیتخه که گفته اند این امر به معنای موافقت با قهقرایی عمیق در حقوق زنان در سراسر جهان خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا