آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

ارگ:

در دوحه روی نظام آینده‌ افغانستان بحث نمی‌شود

ریاست‌ جمهوری گزارش‌ها را در مورد این که در نهمین دور مذاکرات امریکا و طالبان در دوحه، پایتخت قطر روی نظام آینده‌ افغانستان بحث می‌شود، رد کرده و آن‌را «شایعاتی» می‌داند که حقیقت ندارد.

ریاست‌ جمهوری گزارش‌ها را در مورد این که در نهمین دور مذاکرات امریکا و طالبان در دوحه، پایتخت قطر روی نظام آینده‌ افغانستان بحث می‌شود، رد کرده و آن‌را «شایعاتی» می‌داند که حقیقت ندارد.
به گزارش خبرگزاری دید، صدیق صدیقی سخنگوی ریاست‌ جمهوری که امروز (شنبه ۹ سنبله) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که زلمی خلیلزاد نماینده‌ ویژه‌ وزارت خارجه‌ امریکا با نمایندگان طالبان روی چهار موضوع مشخص ( تضمین در مبارزه با تروریزم، خروج نیروها، شرکت در مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس جامع و دایمی) گفت‌وگو می‌کند که موقف حکومت افغانستان در این مورد نیز واضح است.
آقای صدیقی افزود:«متوجه آن گفته‌ها هستیم که با تأسف توسط حلقات مشخصی که یک همسویی با طالبان دارند، خارج از خود محل مذاکره، صحبت‌هایی داشته‌اند که گویا آنچه که در دوحه اتفاق می‌افتد ربط دارد به نظام آینده‌ افغانستان. نظام آینده‌ افغانستان را مردم افغانستان تعیین کرده و آن جمهوریت است.»
او گفت که خطوط قرمز و حدود مذاکره‌ حکومت افغانستان جمهوریت است و قابل تغییر نیست. صدیقی در عین حال گفت که نقشه‌ راه حکومت افغانستان برای صلح براساس خواست جرگه‌ مشورتی صلح بوده و این جرگه حدود روند صلح را تعیین کرده است.
آقای صدیقی به تاریخ ششم سنبله نیز در یک نشست خبری در کابل گفته بود که دولت افغانستان از نقطه نظر سیاسی و نظامی از یک موقف قوی و در عین حال از موقف جمهوریت وارد گفت‌وگو با گروه طالبان خواهد شد.
صدیقی در مورد خروج و یا کاهش نیروهای خارجی در افغانستان نیز گفت که کاهش این نیروها براساس شرایط خواهد بود. او ابراز امیدواری کرد که مبارزه‌ مشترک افغانستان و امریکا در برابر تروریزم ادامه داشته باشد.
این در حالی است که اخیراً مقام‌های امریکایی اظهارات متفاوتی را در مورد حضور نیروهای این کشور در افغانستان مطرح کرده‌اند.
دونالد ترامپ رییس‌ جمهور امریکا گفته است که پس از توافق با طالبان، هشت‌هزار و ۶۰۰ سرباز امریکایی در منطقه‌ای از افغانستان حضور خواهند داشت. مایک پمپئو وزیر خارجه‌ امریکا اما گفته است که امریکا به دنبال حضور دایمی در افغانستان نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا