آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهتحلیلسیاست

دست تعامل حکومت سرپرست افغانستان به سوی ایران!

ایران در شرایط کنونی دست کم سهمی ۳۵ درصدی از بازار افغانستان دارد و سفر هیئت بزرگ تجاری و اقتصادی افغانستان به تهران، حکایت از آن دارد که حکومت سرپرست افغانستان اراده جدی برای افزایش و گسترش مبادلات با ایران و بالا بردن رقم های کنونی در زمینه تجارت دو کشور دارد و طرف ایرانی که گسترش مناسبات با همسایگان را از اولویت ها و اصول سیاست خارجی خود قرار داده، متقابلا از گسترش تعاملات از جمله در حوزه‌های اقتصادی و تجاری با همسایه شرقی خود استقبال می کند

سفر جاری یک هیئت بزرگ اقتصادی-تجاری افغانستان به ایران به سرپرستی یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین مقامات حکومت سرپرست افغانستان، پیام‌ها و مفهوم‌هایی فراتر یک سفر تجاری-اقتصادی صرف دارد و حکایت از نگاه راهبردی حکومت کنونی افغانستان به ضرورت تعامل همه جانبه با ایران دارد.

روز جمعه( ۱۳ آبان/عقرب) یک هیئت بزرگ تجاری-اقتصادی افغانستان متشکل از حدود ۳۰ نفر از فعالان تجاری و اقتصادی به سرپرستی چهره شناخته شده‌ای به نام «ملا عبدالغنی برادر» که در حکومت سرپرست افغانستان، سمت معاونت اقتصادی نخست وزیر حکومت را برعهده دارد، وارد تهران شد.

سفر ملا عبدالغنی برادر به ایران در جایگاه ریاست این هیئت بزرگ تجاری-اقتصادی افغانستان، انعکاس زیادی در رسانه‌های منطقه‌ای و بین المللی داشته است.

جایگاه ویژه عبدالغنی برادر در حکومت سرپرست افغانستان، باعث شده تا رسانه‌های افغانستان سفر این هیئت تجاری و اقتصادی به ریاست وی به تهران را یک «سفر راهبردی» توصیف کنند و این بدان معناست که این سفر می‌تواند فصلی تازه و جهشی بزرگ در مناسبات و تعاملات تجاری و اقتصادی دو کشور همسایه ایجاد کند چرا که یک شخصیت مهم در عرصه تصمیم گیری و تصمیم سازی حکومت سرپرستی، ریاست این هیئت را برعهده دارد.

از زمان خروج اشغالگران امریکایی از افغانستان که منجر به سقوط دولت اشرف غنی و شکل گیری حکومت سرپرست کنونی در افغانستان از سوی طا-لبان شد، اگرچه این نخستین بار است که ملا عبدالغنی برادر به عنوان یک مقام ارشد حکومت سرپرست افغانستان به تهران سفر می‌کند، اما سفر جاری تنها سفر وی به تهران نیست.

حالا و در بحبوحه تحولات پیچیده در منطقه خاورمیانه و در میانه حملات وحشیانه و نسل کشی بی‌سابقه علیه مردم مظلوم فلسطین، این مقام ارشد حکومت سرپرست افغانستان با هدف تقویت تعامل و همکاری‌های همه جانبه با ایران به ویژه در زمینه های تجاری و اقتصادی به تهران سفر کرده است.

حکومت سرپرست افغانستان نیز در روزها و هفته های اخیر بارها در مواضعی همسو با جمهوری اسلامی ایران و بسیاری از ملت‌های آزاده جهان، حملات رژیم صهیونیستی به غزه را قویاً محکوم کرده خواستار توقف جنگ و حمایت از مردم مظلوم فلسطین شده است.

ایران به عنوان یکی از کلیدی ترین و قدرتمندترین همسایگان افغانستان، همواره یکی از حامیان مردم مسلمان این کشور همسایه بوده و حضور دست کم پنج میلیون مهاجر و پناهجوی افغان در ایران و میزبانی انسان دوستانه جمهوری اسلامی از این تعداد مردم کشور همسایه، حکایت از نوع نگاه ایران به روابط با افغانستان دارد.

ایران در شرایط کنونی دست کم سهمی ۳۵ درصدی از بازار افغانستان دارد و سفر هیئت بزرگ تجاری و اقتصادی افغانستان به تهران، حکایت از آن دارد که حکومت سرپرست افغانستان اراده جدی برای افزایش و گسترش مبادلات با ایران و بالا بردن رقم های کنونی در زمینه تجارت دو کشور دارد و طرف ایرانی که گسترش مناسبات با همسایگان را از اولویت ها و اصول سیاست خارجی خود قرار داده، متقابلا از گسترش تعاملات از جمله در حوزه‌های اقتصادی و تجاری با همسایه شرقی خود استقبال می کند.

اگرچه دولت جمهوری اسلامی ایران نیز همچون سایر کشورها، حکومت سرپرست فعلی افغانستان را به رسمیت نشناخته، اما این مسئله باعث کندی روابط دو ملت همسایه نشده و ایران هم مثل بسیاری از کشورها، رفت و آمدها و مناسبات خود با ملت افغانستان را حفظ کرده و تعیین حسن کاظمی قمی از سوی رییس جمهوری ایران به عنوان نماینده ویژه در امور افغانستان، نشان از اهمیت و نگاه ویژه ایران به حفظ و گسترش تعاملات با این کشور همسایه است.

سفر جاری هیئت بلندپایه حکومت سرپرست افغانستان ایران اگرچه با اولویت و تمرکز اصلی بر تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری انجام شده است، اما از آنجا که ملا عبدالغنی برادر به عنوان یک مقام ارشد و اثرگذار در تصمیم گیری‌های حکومت سرپرست افغانستان این هیئت را رهبری می‌کند، لذا این سفر فرصت مغتنمی برای جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حل برخی مسائل موجود میان دو همسایه از جمله مسئله حقابه هیرمند، سامان دهی به موضوع پناهجویان و تقویت امنیت مرزها محسوب می‌شود.

وجود حکومت سرپرست کنونی در افغانستان واقعیتی است که اگرچه هنوز از سوی هیچ یک از کشورهای جهان به رسمیت شناخته نشده، اما به نوعی از سوی آنها پذیرفته شده و فعال ماندن سفارتخانه های فراوان در کابل، حکایت از اهمیت حفظ روابط با افغانستان برای بسیاری از کشورها دارد.

صرف نظر از این که کدام گروه یا حکومت در افغانستان در راس قدرت قرار گیرد، جمهوری اسلامی ایران بر اساس رویکرد حسن همجواری، حسن همسایگی و اولویت تقویت روابط با همسایگان و نیز براساس حفظ و تقویت تعاملات دو ملت دوست و مسلمان، روابط با افغانستان را نیز همانند روابط با سایر همسایگان خود در اولویت برنامه های خود داشته است.

استمرار رفت و آمدهای هیئت‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری و … میان دو کشور و انجام گفت و گوهای مستمر، روند سازنده‌ای است که بدون تردید می‌تواند نه تنها به گسترش مناسبات را به دنبال داشته باشد، بلکه زمینه رفع برخی مسائل و اختلاف نظرهای موجود را نیز فراهم سازد.

نویسنده

محمد رضا منافی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا