آخرین اخبارایرانجهانخبر های مهمسیاست

دهلی‌نو: علاقمند استفاده از موقعیت جئوپولیتیک ایران در رابطه به افغانستان هستیم/ زبان فارسی در نصاب درسی ما قرار داده شده است

خبرگزاری دید: وزیر خارجه هند در نخستین سفرش به تهران پس از عضویت ایران در سازمان بریکس گفت که علاقمند استفاده از موقعیت جئوپولیتیک ایران برای دسترسی به بازارهای افغانستان، آسیای مرکزی و اوراسیا است. دهلی‌نو همچنین زبان فارسی را در سیاست‌گذاری‌های آموزشی‌اش قرار داده است.

اس‌. جی‌شنکر وزیر خارجه هند پس از دیدار با مقامات بلندپایه ایران، از جمله وزیر راه و شهرسازی، وزیر خارجه، دبیر شورای امنیت ملی و رییس جمهور ایران در کنفرانس مشترک خبری با امیر عبداللهیان همتای ایرانی‌اش بیان داشت که در مورد طیف وسیعی از موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی بحث و تبادل نظر کرده است.

جی‌شنکر ضمن ابراز تسلیت به مردم ایران در مورد رویداد تروریستی کرمان و ابلاغ پیام ویژه نارندرا مودی نخست‌وزیر هند به ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران، گفته است: هند علاقمند است از موقعیت منحصربه‌فرد جیوپولتیکی ایران استفاده کند تا به بازارهای افغانستان، آسیای مرکزی و اوراسیا متصل شود.

او همچنین درباره دهلیز شمال-جنوب و مسایل بین‌المللی و شراکت هند در بندر چابهار و توسعه آن گفت‌وگو کرده است.

وی افزوده که موضع هند حمایت از راهکار دو دولتی در فلسطین است و باور دارد در هر منازعه‌ای از کشته‌شدنِ غیرنظامیان جلوگیری کنیم.

سید ابراهیم رییسی در دیدار با وزیر خارجه هند، بر ضرورت پیگیری و تسریع در اجرای توافقات صورت گرفته میان دو کشور از جمله طرح توسعه بندر چابهار، بر لزوم جبران تاخیر صورت گرفته در اجرای تعهدات تاکید کرده است.

اهمیت نگاه مشترک دو کشور در زمینه مقابله با تروریزم و جرایم سازمان یافته، لزوم همکاری برای استقرار ثبات و امنیت در افغانستان، تقویت تجارت فی مابین به‌ویژه از طریق ارزهای ملی و تاکید بر حفظ امنیت کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی از دیگر محورهای سخنان رییس جمهور ایران در دیدار وزیر امور خارجه هند بوده است.

رییس جمهور ایران در بخش دیگری از سخنان خود، جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را از مصادیق بارز جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت توصیف و تاکید کرده است: توقف حملات به غزه، مجازات رژیم صهیونیستی و تحقق حقوق مردم فلسطین تنها راهکار بازگشت ثبات و امینت به منطقه است و نقش‌آفرینی هند برای خاتمه بمباران‌ها، رفع محاصره این منطقه و احقاق حقوق مردم فلسطین حایز اهمیت است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا