آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

روایت انتخاباتی رییس ‏جمهور غنی چیست؟

حالا در انتخابات پیش رو روایت محوری رییس جمهور غنی حفاظت افغانستان از یک توافق شتاب‌زده است. آقای غنی در سفرهای ولایتی خود پیوسته تاکید کرده است که توافق شتاب‌زده ناپایدار است و بوی خون می‌دهد.

در آغاز سال جدید خورشیدی محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور که از نامزدان انتخابات ریاست‏ جمهوری است، در پیام های گوناگون سال جدید را سال انتخابات سالم خواند.
فهرست نهایی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری اعلام شده است و در این میان دسته‌های انتخاباتی به گونه جدی برای پیروزی در انتخابات باهم رقابت خواهند کرد.
این سه دسته انتخاباتی عبارت‌اند از دسته انتخاباتی« دولت ساز » به نامزدی رییس جمهور غنی، دسته انتخاباتی« صلح و اعتدال» به نامزدی محمد حنیف اتمر و دسته انتخاباتی « ثبات و همگرایی» به نامزدی داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت.
رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله از نامزدانی‌اند که اکنون در حکومت صلاحیت اجرایی دارند و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ رای نیز گرفته‌اند.
ششمین دور از گفت‌وگوهای صلح قطر میان نمایندگان امریکا و نمایندگان طالبان به پایان رسید. زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان گفت که مذاکره روی موارد پیچیده مشکل است.
پیشتر برخی از رسانه‌های غربی گزارش کرده بودند که نشست قطر با شکست مواجه گردیده است. بدون شک بُن‌بست در گفت‌وگوهای صلح راه را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بازتر می‌کند.
خاموشی تفنگ‌ها در ماه رمضان شکست خورد و معلوم نیست که روند گفت‌وگوهای صلح برای رسیدن به یک راه حل سیاسی چه وقت کلید می‌خورد.
این موضوع موجب گردیده است که بحث برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جدی‌تر مطرح شود. امریکا تلاش دارد تا جنگ افغانستان از طریق راه حل سیاسی به پایان برسد. برای همین نامزدان انتخابات ریاست جمهوری روایت محوری کمپاین شان را راه حل سیاسی جنگ قرار داده‌اند.
اما روایت محوری کمپاین رییس جمهور غنی در انتخابات چیست؟ روایت محوری رییس جمهور غنی در انتخابات دور گذشته دومین متفکر جهان بود.
حالا در انتخابات پیش رو روایت محوری رییس جمهور غنی حفاظت افغانستان از یک توافق شتاب‌زده است. آقای غنی در سفرهای ولایتی خود پیوسته تاکید کرده است که توافق شتاب‌زده ناپایدار است و بوی خون می‌دهد.
ریس جمهور غنی به مردم می‌خواهد بگوید که او مخالف سرسخت یک توافق صلح شتاب‌زده است. به باور آقای غنی توافق شتاب‌زده پایدار نمی‌ماند و سبب می‌گردد که مرحله‌ جدیدی از خشونت آغاز شود. آقای غنی یک برنامه‌ مکتوب برای صلح‌ سازی در نشست ژنیو در قوس سال گذشته ارایه کرد. در آن برنامه تمام مراحل حل سیاسی جنگ تشریح شده است.
رییس جمهور غنی که می‌خواهد برای بار دیگر به قدرت برسد، خودش را حافظ قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان، آزادی و حقوق زنان، آزادی بیان و… ارزش‌های ۱۸ سال اخیر در روند صلح معرفی نموده است.
در این میان، دیگر دسته انتخاباتی به شمول تیم انتخاباتی داکتر عبدالله و تیم انتخاباتی محمد حنیف اتمر روشن نیست که روایت محوری انتخاباتی شان چیست.
دسته انتخاباتی صلح و اعتدال نیز در نشست مسکو روی حفظ قانون اساسی و ارزش‌های ۱۸ سال اخیر تاکید کرد. به نظر می رسد که روایت محوری تیم انتخاباتی آقای اتمر همین موضوع باشد. هر چند که گاهی روی ایجاد اداره موقت اصرار دارند.
اکنون معلوم است که دو تیم انتخاباتی صلح و اعتدال و دولت ساز برای رسیدن به ارگ در انتخابات باهم رقابت می‌کنند و روی چگونگی مذاکره با طالبان این دو تیم باهم دیگر جدال دارند.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا