آخرین اخباراسلایدشوافغانستانپاکستانحقوق بشرخانوادهخبر های مهمزنانکودکانمنطقهمهاجرت

سازمان نجات کودکان: ۲۵۰ هزار کودک اخراج شده از پاکستان نیازمند حمایت است

خبرگزاری دید: سازمان نجات کودکان Save the Children در گزارشی گفته است که از یک میلیون کودک اخراج شده از پاکستان، یک چهارم آن‌ها در ۷ ماه گذشته به خانه، غذا و دسترسی به آموزش نیازمند بوده‌اند. این در حالی است که؛ تقریباً ۸ میلیون کودک در افغانستان – یا از هر سه کودک یک نفر – با سطح بحران گرسنگی مواجه هستند.


سازمان نجات کودکان با انجام نظرسنجی در مورد خانواده‌هایی که به افغانستان بازگشته اند – و جوامعی که میزبان آن‌ها هستند – نشان داده که تقریباً همه (۹۹٪) غذای کافی برای یک تا دو ماه آینده ندارند. حدود سه چهارم از بازگشت‌شدگان و خانواده‌ها در جوامع میزبان، اندازه وعده‌های غذایی را کاهش داده یا مصرف غذای بزرگ‌سالان را محدود کرده تا کودکان بتوانند حداقل دو روز در هفته غذا بخورند.
همچنین بر اساس این نظرسنچی؛ حدود ۴۰ درصد از بازگشت‌کنندگان و خانواده‌های میزبان که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، مجبور بوده‌اند حداقل سه روز در هفته غذا، قرض بگیرند یا به دوستان و اقوام متکی باشند.
.
بر اساس این نظرسنجی، تقریباً از هر شش خانواده، یک خانواده در چادر زندگی می‌کنند، و اکثر عودت‌کنندگان امکانات اندکی برای تأمین هزینه زندگی خود دارند یا اصلاً ندارند.
این سازمان افزوده که تنها یک سوم توانسته بودند دارایی‌های خود را از پاکستان بازگردانند. نزدیک به نیم (۴۷ درصد) گفتند که در افغانستان شغلی وجود ندارد و ۸۱ درصد گفتند که هیچ مهارتی ندارند که منجر به اشتغال شود.
تقریباً دو سوم (۶۵%) کودکانی که به افغانستان بازگشته اند در مکتب ثبت نام نکرده اند.
ارشد مالک، رییس سازمان نجات کودکان در افغانستان می‌گوید: خانواده‌ها تقریباً بدون هیچ چیز به افغانستان باز می‌گردند. اکثر آن‌ها برای حمایت به اقوام یا دوستان خود متکی هستند. …بسیاری از کودکان افغانستان بدون مدرک در پاکستان متولد شده اند – افغانستان جایی نیست که آن‌ها خانه می‌نامند.
او افزود که سال گذشته علاوه بر بازگشت از پاکستان، ۶۰۰ هزار افغانستانی از ایران بازگشته اند.
از سویی هم، خانواده‌ها به دلیل بلایای متعدد، از جمله زلزله‌های زنجیره‌ای در هرات و خشکسالی مداوم، خانه‌های شان را ترک کرده‌اند.
افغانستان در حال حاضر دومین تعداد بیجاشدگان داخلی در جهان را دارد.
این در حالی است که مرحله دوم اخراج پناه‌جویان افغانستان از پاکستان سر از تاریخ ۱۵ اپریل آغاز شد.

بیش از ۵۲۰ هزار پناهجوی افغانستان از سپتمبر ۲۰۲۳ به این طرف، از پاکستان بازگشت داده شده اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا