آخرین اخباراجتماعافغانستان

سفر به شهر صلصال و شهمامه؛ وزیری که تفریح نکرد


گزارش‌هایی که در مطبوعات از حرکت‌های مدنی مردم بامیان می‌خواندم، بر عطشم برای دیدن مردمان خوب و باصفای آن می‌افزود. به همین خاطر از پیشنهاد جناب وزیر صاحب برای سفر به این شهر، به شدت خوشحال شدم.

This image has an empty alt attribute; its file name is photo_۲۰۲۰-۰۸-۲۹_۰۱-۴۹-۴۵-2-1024x768.jpg

روزی که احمد جواد عثمانی به حیث سرپرست و نامزدوزیر صحت عامه افغانستان معرفی شد، به صراحت تاکید کرد که دفتر کارش فقط ساختمان وزارت در محله اعیان‌نشین وزیر اکبر خان کابل نه، بلکه همه ولایات و مناطق دورافتاده و محروم کشور نیز است، تا از نزدیک به نیازمندی‌ها، پیشنهادات و شکایات مردمی که به علت فقر و ناامنی، کمتر دسترسی به مرکز دارند، گوش بسپارد و مشکلات شان را رفع کند.
از آن روز که تاکنون دو ونیم ماه می‌گذرد، او ۱۴ سفر ولایتی داشته و از چگونگی ارائه خدمات صحی در ۱۳ ولایت کشور از نزدیک نظارت کرده است.

تازه ترین سفر او دیدار از بامیان باستانی- شهر صلصال و شهمامه-، بود.
ساعت‌های ۶ عصر روز پنجشنبه بود که جناب وزیر صاحب از برنامه سفرش به بامیان برایم گفت و از من نیز دعوت کرد تا او را همراهی کنم.
من نام بامیان را درست وقتی شنیده بودم که طالبان، آن گروه متحجر قرن، یکی از بزرگترین میراث‌های فرهنگی و تاریخی ما، مجسمه‌های صلصال و شهمامه را منفجر کرده بودند. پسانترها در باره جذابیت‌های توریستی این ولایت، اماکنی مثل بند امیر، شهر غلغله و … نیز شنیده بودم. گزارش‌هایی که در مطبوعات از حرکت‌های مدنی مردم بامیان می‌خواندم، بر عطشم برای دیدن مردمان خوب و باصفای آن می‌افزود. به همین خاطر از پیشنهاد جناب وزیر صاحب برای سفر به این شهر، به شدت خوشحال شدم.
فردایش-روز جمعه- ساعت هفت صبح با هواپیمای نظامی به سوی بامیان پرواز کردیم.
نخستین ملاقات ما با مردم، مسئولان حکومت محلی و اعضای مجلس و شورای ولایتی بامیان در تالار مقام آن ولایت بود.

This image has an empty alt attribute; its file name is photo_۲۰۲۰-۰۸-۲۹_۰۱-۴۹-۴۹-1-1024x768.jpg

«ما بامیانی‌ها»
در تالار ولایت بامیان، مردمان بسیاری گردهم آمده بودند. والی بامیان، تعدادی از وکلای مجلس نمایندگان، اعضای شورای ولایتی، نمایندگان جامعه مدنی و کادر درمانی آن ولایت نیز حضور یافته بودند.
سرپرست وزارت صحت عامه پس از شنیدن مشکلات، نیازمندی‌ها و شکایات بامیانی‌ها، سخن جالبی گفت.
او گفت: «به همکارهایم گفتم که امروز وقتی بامیان می‌رویم، همه ما بامیانی هستیم؛ همانگونه‌ای که وقتی پروان رفتیم، پروانی بودیم و قندهار رفتیم، قندهاری».
در عصری که متاسفانه صف‌بندی های حزبی، قومی و سمتی کشور را به سوی نفرت پراکنی و بی‌اعتمادی ملی سوق داده است، شنیدن چنین سخنی از زبان دولتمردی می‌تواند کمک شایانی به اعتمادسازی و تقویت فضای همدلی کند.
سرپرست وزارت صحت افزود: «هدف سفر ما ارزیابی خدمات صحی ولایت بامیان است. آنچه را شما یادآوری کردید، مطالبات واقعی مردم است و من نیز به عنوان نماینده دولت می‌گویم که متعهد هستیم این مشکلات را برآورده کنیم. این حق شما است. جای سپاسگزاری و تشکر ندارد».
منظوری کلینیک صحی بند امیر
یکی از اماکن تفریحی و توریستی ولایت بامیان، منطقه بند امیر است که بنابر قول والی این ولایت، تنها در سه روز ۳۰ هزار گردشگر از آن دیدن کرده است. این منطقه، ۷۵ کیلومتر از شهر بامیان فاصله دارد. در نزدیکی‌های بند امیر، نیز کدام مرکز درمانی وجود ندارد و این می‌تواند برای گردشگران مشکل زا باشد.
به همین خاطر وقتی والی و نمایندگان بامیان پیشنهاد کردند که در این منطقه یک مرکز درمانی ایجاد شود، سرپرست وزیر صحت عامه گفت: وعده نمی‌کنم، بلکه همین لحظه منظور می‌نمایم.
او همچنان بند امیر را ثروت ملی کشور خوانده و گفت برای تقویت اقتصاد کشور و جذب گردشگران بیشتر، وزارت صحت عامه آماده هر نوع همکاری است.
پرزنتیشن در شفاخانه مرکز بامیان
یکی از محلاتی را که آقای وزیر از آن دیدار کرد، شفاخانه ولایتی بامیان بود.
این شفاخانه، یکی از بهترین شفاخانه‌های کشور است که به هزینه سی میلیون دالر به همکاری بنیاد آقاخان اعمار شده است.

This image has an empty alt attribute; its file name is photo_۲۰۲۰-۰۸-۲۹_۰۱-۴۹-۵۰-1024x768.jpg

در دیدار آقای وزیر از این شفاخانه، سفیر آقاخان نیز حضور داشت و رییس اجرایی بخش صحی بنیاد، در باره فعالیت‌های آن در افغانستان به صورت مفصل اطلاعات ارائه کرد و این شفاخانه را یکی از سه بهترین شفاخانه کشور خواند؛ جایی که در آن بیمارانی از ولایات همجوار نیز درمان می‌شود.
یکی از مطالبات مردم بامیان، حوزوی شدن این شفاخانه بود.
سرپرست‌وزیر صحت عامه، ضمن وعده همکاری در این زمینه، تعهد سپرد که علی‌العجاله بخش‌های مثل مرکز معالجه چشم را در آن فعال کند.
وزیری که برای تفریح نیامده بود!
در طول یک روزی که سرپرست‌وزیر صحت با هیئت همراهش در بامیان حضور داشت، در چندین جلسه مردمی و نشست مسئولان صحت عامه اشتراک کرد و از شفاخانه مرکز بامیان، شفاخانه کووید- ۱۹ و ریاست صحت عامه دیدن نمود و چگونگی ارائه خدمات صحی را به صورت جدی بررسی کرد.
قبلاً رسم بوده که مقامات دولتی وقتی برای بررسی خدمات دولتی به بامیان می‌رفتند، بیشتر تفریح می‌کرده‌اند تا نظارت.

اما مسئولان حکومت محلی بامیان، به ویژه والی، وقتی نظارت جدی و بررسی دقیق سرپرست‌وزیر صحت عامه را دید، گفت: «تنها وزیری استی که برای تفریح نیامده‌ای». عین تعبیر را سایر ملاقات کنندگان سرپرست وزیر نیز داشتند.
او در دیدار از شفاخانه کووید-۱۹، نه تنها وضعیت ارائه خدمات را بررسی کرد، بلکه به داکتران در زمینه رسیدگی به بیماران آموزش نیز داد.
والی بامیان در این باره گفت: هم وزیر و هم آموزگار بوده‌ای.

نویسنده

عبدالشهید ثاقب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا