آخرین اخبارجهانسیاست

سفر پوتین به ترکیه با محوریت اوکراین و ترانزیت غلات

خبرگزاری دید: قرار است ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به ترکیه سفر کند. این نخستین سفر رییس جمهور روسیه پس از جنگ اوکراین به یک کشور عضو ناتو خواهد بود.

هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته گفته که رجب طیب اردوغان، رییس‌ جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در مورد جنگ اوکراین و طرح غلات دریای سیاه گفت‌وگو خواهند کرد.

فیدان تاریخ این سفر را که اولین سفر پوتین به یکی از کشورهای عضو ناتو پس از جنگ در اوکراین است، اعلام نکرد.

اما یک مقام ترکیه هفته گذشته به رویترز گفته که او در ١٢ فبروری از ترکیه بازدید خواهد کرد.

انقره به دنبال متقاعد کردن روسیه برای بازگشت به طرح غلات دریای سیاه – با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل متحد – است که صادرات ایمن غلات اوکراین را در طول جنگ از طریق دریای سیاه تضمین می‌کند.

روسیه در جولای ٢٠٢٣ از این توافق خارج شد و گفت که علاقه‌ای به احیای آن ندارد.

فیدان در یک کنفرانس مطبوعاتی در والتا پایتخت مالت گفته است که ترکیه با اوکراین و روسیه برای احیای این توافق همکاری می‌کند.

او گفته که انقره برای گفت‌وگوی «مداوم و منظم» خود با مسکو در مورد بسیاری از موضوعات، از انرژی گرفته تا اختلافات سیاسی در مورد درگیری‌های منطقه‌ای در سوریه، لیبیا و قفقاز جنوبی ارزش قایل است.

فیدان با اشاره به توافق غلات گفته است: ما همیشه بر تمامیت ارضی اوکراین ایستاده‌ایم و به آن ادامه خواهیم داد، اما تأثیر مخرب جنگ نیز باید به نحوی پایان یابد.

ترکیه عضو ناتو، مرز مشترک دریایی با اوکراین و روسیه در دریای سیاه دارد و هدف آن حفظ روابط خوب با هر دو در بحبوحه جنگ است.

این کشور از کی‌یف حمایت نظامی و از تمامیت ارضی آن حمایت و در عین حال با تحریم روسیه مخالفت کرده است.

کرملین اعلام کرده است که اردوغان و پوتین در این سفر درباره ایجاد یک مرکز گاز در ترکیه و همچنین جنگ در اوکراین تبادل نظر خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا