آخرین اخبارافغانستانتحلیلترجمهسیاست

سنگ‌اندازی پاکستان؛ هند با همکاری ایران به افغانستان می‌رسد

اگرچه هند مانند بسیاری کشورها، حکومت طا-لبان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما دهلی نو کانال‌های ارتباطی خود را با این گروه باز نگه داشته است. همچنین وعده داده است که برای جلوگیری از بحران گرسنگی، به مردم افغانستان کمک‌های غذایی و پزشکی ارایه کند

به رغم سنگ اندازی پاکستان در برابر اتصال هند و افغانستان، هند با استفاده از بندر چابهار ایران به تامین کننده عمده گندم افغانستان تبدیل شد.

ده هزار تن گندم هند به ولایت هرات در غرب افغانستان رسید. روز دوشنبه، برنامه جهانی غذا (WFP) ویدیویی از تخلیه گندم هند از کامیون‌ها در هرات منتشر کرد و گفت: گندم اهدایی دولت هند به برنامه جهانی غذا به هرات رسید و در آنجا آسیاب شد تا بین خانواده‌های گرسنه در سراسر افغانستان توزیع شود. این گندم بخشی از سهم غیرنقدی ۱۰ هزار تنی هند و بیش از ۴۰ هزار تن در سال ۲۰۲۲ است.

پس از اینکه پاکستان در گشایش مسیر جاده‌ای برای تحویل گندم هند به افغانستان سنگ‌اندازی کرد، هند با کمک ایران، مسیر جدیدی را برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به افغانستان محصور در خشکی باز کرد. بعد از ماه‌ها مذاکره، دولت عمران خان در نهایت در سال ۲۰۲۲ به کامیون‌های گندم هند اجازه داد تا از خاک پاکستان وارد افغانستان شود.

بلافاصله پس از بازگشت طا-لبان به قدرت در اگست ۲۰۲۱ بود که دهلی نو اعلام کرد ۵۰ هزار تن گندم به افغانستان کمک خواهد کرد، زیرا مردم با بحران شدید غذایی دست و پنجه نرم می‌کنند – که نه تنها به دلیل درگیری‌های چند ساله بلکه با مسدود شدن ذخایر ارزی افغانستان در واشنگتن تشدید شده است. محموله‌های اولیه گندم از هند توسط هارش واردان شرینگلا وزیر دولت در امور خارجی وقت هند و فرید مومندزی سفیر افغانستان در مرز عطاری-واگه از طریق پاکستان ارسال شد.

اگرچه هند مانند بسیاری کشورها، حکومت طا-لبان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما دهلی نو کانال‌های ارتباطی خود را با این گروه باز نگه داشته است. همچنین وعده داده است که برای جلوگیری از بحران گرسنگی، به مردم افغانستان کمک‌های غذایی و پزشکی ارایه کند.

دهلی نو تصمیم گرفته است تا با کمک یک تیم تخنیکی ماموریت هند در کابل را ادامه دهد.

دکتور اس. جی‌شنکر وزیر امور خارجه هند گفت که به نظارت بر وضعیت این کشور جنوب آسیا که اکنون توسط طا-لبان اداره می‌شود، ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه هند در مورد افغانستان گفت: «… ما تصمیم گرفتیم که سفارت خود را نه در سطح سفیر حفظ کنیم. بسیاری کشورهای دیگر این کار را انجام داده‌اند، اما باید به شما بگویم که بسیاری از کشورها سفرای خود را بازگردانده‌اند. ما این کار را نکرده‌ایم و روی نواحی تمرکز کرده‌ایم که معتقدیم بر مردم افغانستان تأثیر خواهد گذاشت و از سوی آن‌ها به رسمیت شناخته خواهد شد».

هند نیز بر یافتن راه‌حلی برای «مسئله افغانستان» متمرکز است و در سطح بین‌المللی در حال گفت‌وگو بوده است. این کشور به تاز‌گی در گفت‌وگوهای اسلو و همچنین در مذاکرات تحت رهبری سازمان ملل با قدرت‌های بین‌المللی در دوحه قطر و در نشست‌های امنیتی در مورد افغانستان با کشورهای منطقه آسیای مرکزی (CAR) و روسیه، شرکت کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا