آخرین اخباراجتماعافغانستان

سیگار: ولایات شمالی و مرکزی افغانستان در گرسنگی حاد به سر می‌برند

خبرگزاری دید: بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان(سیگار) در گزارشی تازه سطح گرسنگی را در ولایات مختلف نشان داده و تبیین کرده که ولایت‌های شمالی، شمال‌شرقی مرکزی و جنوب غربی کشور دچار بحران است.

سیگار: ولایات شمالی و مرکزی افغانستان در گرسنگی حاد به سر می‌برند

سیگار در گزارش خود گفته‌ است که تمام ولایات افغانستان با ناامنی غذایی مواجه‌اند؛ اما ولایات شمال، شمال‌شرقی، مرکزی و جنوب‌غربی بیش‌ترین آمار گرسنگان را در خود جای داده‌ است.
به گفته‌ سیگار، تمام ولایت‌های افغانستان با ناامنی غذایی در سطح بحران مرحله سه مواجه هستند؛ اما «از این میان ولایت‌های سمنگان، بلخ، جوزجان، فاریاب و بغلان در شمال، غور و دایکندی در مرکز، نیمروز در جنوب غرب، بدخشان و نورستان در شمال‌شرق در وضعیت سرخ با سطح گرسنگی مرحله چهار و حالت اضطراری روبه‌رو اند».
سیگار گفته است که بحران بشردوستانه در سه ماه اخیر همچنان وخیم باقی مانده؛ طوری که بر اساس تخمین برنامه جهانی غذا ۹۲ درصد از جمعیت افغانستان با سطحی از ناامنی غذایی و سه میلیون کودک در معرض خطر سوء تغذیه حاد قرار دارند.
این نهاد همچنین گفته است که با وجود افزایش کمک‌های غذایی بشردوستانه ۳۸ درصد از جمعیت افغانستان را تحت پوشش قرار داده، در نیمه اول سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۲۰ میلیون نفر در سطح بالای ناامنی غذایی حاد به سر می‌برند.
پیش‌ از این نیز سیگار درباره بحران انسانی در افغانستان هشدار داده و گفته‌ بود که گرسنگی شدید زندگی ۱۹ میلیون نفر را تهدید می‌کند.
این اداره با نشر گزارش سه ماهه‌اش گفته‌ بود که ۶ میلیون نفر در افغانستان با شرایط نزدیک به قحطی روبه‌رو ‌اند.
در گزارش سیگار آمده‌است که سازمان‌های کمک‌رسان به دلیل کمبود بودجه با کاهش چشمگیر مواد غذایی و اضطراری دست و پنجه نرم می‌کنند.
این نهاد افزوده که در ماه‌های آینده، سطح گرسندگی میان مردم افغانستان به دلیل کمبود بودجه نهادهای کمک‌رسان شدیدتر خواهد شد.
سیگار همچنین درباره کاهش کمک‌های اضطراری تا ماه نوامبر سال جاری میلادی هشدار داده و گفته‌است که این کمک‌ها تنها به ۸ درصد جمعیت در افغانستان می‌رسد.
سیگار همچنین گفته که کاهش درآمد و افزایش قیمت‌ها استندردهای زندگی خانواده‌ها را در افغانستان در شرایط دشواری قرار داده ‌است.
این نهاد امریکایی گفته ‌است که نیمی از جمعیت افغانستان با کم‌تر از ۱٫۹۰ دالر در روز زندگی می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا