آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

دو سالگی حکومت طا-لبان؛

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان: در زمان مناسب به جنگ می‌رویم و نیازی به حمایت امریکا نداریم

خبرگزاری دید: شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در نشستی مجازی در پیوند به دوسالگی حاکمیت مجدد طا-لبان، تحولات کشور و جهان را ناشی از زیادی خواهی امریکا دانسته و به کشورهای منطقه نسبت به این مسئله هشدار داد.

سران این شورا می‌گویند که جنگ و اوضاع افغانستان متاثر از زیاده خواهی‌های امریکا است؛ زیرا این کشور به جنگ تمدن‌ها پرداخته و مشکلاتش را با چین و روسیه در میدان افغانستان می‌خواهد حل و فصل کند.

شورای مقاومت ملی برای نجات همچنان معتقد است که امریکا در تعامل با طا-لبان، پلان‌های خطرناکی دارد و تروریزم را پرورش می‌دهد.

عطا محمد نور رهبر جمعیت اسلامی و عضو این شورا در پیوند به اظهارات اخیر مقامات امریکایی مبنی بر متحد شدن جریان‌های مخالف طا-لبان می‌گوید: امریکایی‌ها دروغ می‌گویند، شما ببینید که از طا-لبان حمایت می‌کنند، هفته وار چهل میلیون دالر می‌فرستند، «سی آی ای» در در کابل وجود دارد، تام ویست سفید نمایی می‌کنید و زمینه به رسمیت شناختن طا-لبان را مساعد می‌سازد…. ما متحد هستیم، امریکایی‌ها دروغ می‌گویند.

به گفته آقای نور، امریکایی‌ها از طا-لبان حمایت می‌کنند و به آن‌ها اطمینان می‌دهد که مخالفان شان را اجازه فعالیت نمی‌دهند و کشورهای منطقه هم از ترس تحریم‌های امریکا اجازه نمی‌دهند که رهبران سیاسی در آن کشورها فعالیت سیاسی داشته باشند.

آقای نور افزود: از یک طرف به ما اجازه فعالیت نمی‌دهند و از طرف دیگر می‌گویند که شما متحد نیستید… زیر کاسه امریکا نیم کاسه است.

با این حال، آقای نور می‌گوید که برای فعلاً مخالف جنگ هستند؛ زیرا در صورت آغاز جنگ در برابر افکار عامه دنیا قرار خواهند گرفت؛ اما زمانی که نیاز شد، در آن صورت به رضایت یا عدم رضایت امریکا ضرورت ندارند.

از سویی هم، محمد محقق عضو دیگر این شورا می‌گوید که اگر وضعیت به همین منوال پیش برود آینده افغانستان خطرناک خواهد بود و می‌افزاید که ملل متحد باید مراقب رشد تروریزم در افغانستان باشد.

محقق به این باور است که امریکا به جان تمدن‌های شرقی افتاده و باید جلو آن گرفته شود؛ زیرا زیادی خواهی‌های هیولای لیبرال دموکراسی غرب سبب بروز جنگ در کل منطقه خواهد شد.

آقای محقق تعامل با طا-لبان را به دو بخش تقسیم کرده و می‌گوید: یک بخش آن تعامل پنهانی امریکا با طا-لبان است که در دوحه انجام شده و دولت امریکا پول مالیه دهندگان را به جیب تروریزم می‌ریزد و بخش دیگر آن تعامل منطقه با طا-لبان است. به کشورهای همسایه می‌گوید که طا-لبان شمشیر دو لبه است و باید تعامل با آن‌ها را بند کنند.

محقق به این باور است که شورای مقاومت ملی برای نجات تاکنون رعایت افکار عامه دنیا را کرده است اما در صورتی که ناامید شود، وارد نبرد خواهد شد.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان تاکنون بزرگترین جریان سیاسی مخالف طا-لبان است و تاکنون بر راه حل سیاسی بحران افغانستان تاکید می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا