آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

سید علی‌رضا محمودی:

طرح صلح عطامحمد نور فراگیر و جامع است/ برخی سیاسیون طرح ندارند و با نظام لج می‌کنند

سید علی‌رضا محمودی رییس مجمع ملی مردم افغانستان می‌گوید که طرح عطامحمد نور برای صلح فراگیر در افغانستان دومین طرحی است که در نوع خود عرضه می‌شود و برخی سیاسیون که طرح و برنامه ندارند به جای حمایت از «جمهوریت» و ارائه طرح، در لج بازی با رییس جمهور غنی، می‌روند و در کنار «امارت» می‌ایستند.

سید علی‌رضا محمودی رییس مجمع ملی مردم افغانستان می‌گوید که طرح عطامحمد نور برای صلح فراگیر در افغانستان دومین طرحی است که در نوع خود عرضه می‌شود و برخی سیاسیون که طرح و برنامه ندارند به جای حمایت از «جمهوریت» و ارائه طرح، در لج بازی با رییس جمهور غنی، می‌روند و در کنار «امارت» می‌ایستند.
به گزارش خبرگزاری دید، سید علی‌رضا محمودی رییس مجمع ملی مردم افغانستان روز گذشته گفت که طرح ارائه شده از سوی عطامحمد نور برای صلح فراگیر در کشور تلاش جدی در پروسه صلح است و تاکنون تنها ارگ ریاست جمهوری طرحی در این راستا ارائه کرده است.
آقای محمودی گفت: باور من این است که بعد از صحبت‌هایی که رییس جمهور غنی در داووس داشت و در آن جا واضح گفت که آقای کرزی و آقای داکتر عبدالله به عنوان کسانی که سیاسیون این کشور هستند، هیچ گونه طرحی نه برای خودشان و نه برای صلح افغانستان دارند. این یک موضوع واکنشی است یعنی در واکنش به آنچه که رییس جمهور در سویس گفت، این ها جمع شدند که ما هم طرحی برای صلح داریم. در حالی که واقعیت امر این است، طرحی که تاهنوز در پروسه صلح وجود داشته یکی طرحی بوده که حکومت داشته- آقای غنی. و طرح دیگری هم که چند روز گذشته ارائه شد (طرح صلح فراگیر برای افغانستان) که از جانب آقای عطامحمد نور ارائه شده است تا هنوز دیگر طرحی که بروز داده شده باشد، ما نداریم.
آقای محمودی ضمن تاکید و تصریح بر اهمیت طرح‌هایی که از جانب آقای نور و آقای غنی ارائه شده اما افزود: «از آدرس سیاسیون افغانستان، از آدرس ریاست اجرایی به عنوان یکی از ارکان قدرت، از آدرس آقای کرزی و نیروهایی که در محور او جمع است، تا هنوز کدام طرح مدون به رسانه‌ها، با مطبوعات و مردم افغانستان شریک ساخته نشد است. این‌ها بیشتر هرکدام شان به صورت انفرادی رفتند و با طالبان یا با بعضی از جریانات دیدند و به دنبال این بوده‌اند که چطور در فرمولی که بعد از این می‌آید جای داشته باشند، ولی چون در مذاکرات طالبان و امریکا توقفی رخ داد و انتخابات برگزار شد، اینها جمع شدند تا هم در واکنش به صحبت‌های رییس جمهور غنی و هم این که بشینند بین شان در این شرایط طرحی بریزند».
پروسه صلح و دغدغه‌های انتخاباتی:
رییس مجمع ملی مردم افغانستان در بخشی دیگر با جدا کردن دو بحث صلح و دغدغه‌های انتخاباتی برخی تیم‌ها، می‌گوید که بحث صلح مستقیماً با منافع ملی ما در ارتباط است و باید جدا از کمپاین‌ها و دغدغه‌های انتخاباتی و زودگذر بررسی شود.
او گفت: اگر ما پروسه صلح افغانستان را از رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی به دور نگهداریم، چون بحث صلح بحث منافع ملی مردم افغانستان است- افغانستانی که امروز مشکلات بسیار زیادی دارد- و نیاز است که ما به دور از دغدغه‌های کمپاینی و سیاسی مان بیاییم برای صلح افغانستان چاره اندیشی کنیم. طرح صلحی را که حکومت داده است یک طرحی است با زمان بندی مشخص و آن جا واضح گفته شده است که باید زمینه برگزاری مذاکرات و ملزومات آن و بحث آتش‌بس جدی گرفته شده، تفاوتی که طرح رییس جمهور داره با آنچه که سیاسیون می‌گویند در این است که سیاسیون ما به جای آن که در کنار نظام باشند در کنار امارت ایستاد شده‌اند.
آقای محمودی برخی تیم‌های انتخاباتی و سیاسیون را متهم به اعمال سلایق و علایق شخصی در مسئله صلح و انتخابات کرده و می‌گوید که برخی سیاسیون و تکت‌های انتخاباتی با یک روحیه انتقام‌جویانه تلاش شان این است که هر طور شده حتا اگر در انتخابات پیروز نشدند، از طریق همدستی با طالبان حکومت را و قدرت را به دست بیاورند.
جمهوریت و امارت:
این چهره سیاسی کشور تصریح کرد که در حال حاضر دو روایت در بحث صلح حاکم است- جمهوریت و امارت و ما باید از این میان یکی را انتخابات کنیم و انتخاب سوم وجود ندارد. او اما می‌افزاید که بحث جمهوریت و آتش‌بس از سوی ارگ ارائه شده و تاکید حکومت این است که مذاکرات صلح باید دولت‌محور باشد.
آقای محمودی اما تصریح کرد که برخی از سیاسیون به جای این که در کنار حکومت و جمهوریت موضع بگیرند در کنار امارت ایستاده‌اند و آنچه که از نشست دو روز گذشته سیاسیون بر می‌آید این است که مواضع آنان با طالبان هیچ تفاوت ندارد.
گفتنی است که به تازگی طرحی با عنوان « طرح صلح فراگیر افغانستان» از جانب عطامحمد نور ارائه شده و در آن راهکارهایی برای رسیدن به صلح پایدار و تامین امنیت و ثبات ارائه شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا