آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

عراق؛ آرامش قبل از توفان!

از این واقعیت نمی‌توان چشم پوشید که عراق، با سرعت سرسام‌آور به سمت باتلاق تازه‌ای از بحران در حرکت است و نشانه‌های آن را افزون بر تحرکات نظامی امریکا، در مانور نظامی گسترده هزاران شبه نظامی وابسته به کتائب حزب‌الله عراق که هفته پیش در جنوب بغداد برگزار شد، می‌توان ردیابی کرد

در حالی که جهان برای مهار شیوع ویروس کرونا متمرکز شده است، ارتش امریکا در عراق، مشغول تحرکات نظامی مشکوکی است که عراق و منطقه را در بهت و انتظار آمیخته با نگرانی، فرو برده است.
این تحرکات از روز دوشنبه چهارم حمل، با رزمایش نظامی مشترک امریکا و امارات با نیروهای موساد (سازمان استخباراتی اسرائیل) و سه گروه شبه نظامی عراق، آغاز شد و در روزهای اخیر به اوج خود رسید. طی چند روز گذشته، امریکا نیروهای خود را با شتابزدگی از پایگاه‌های کوچک‌تر به دو پایگاه بزرگ «عین الاسد» در غرب عراق و «حریر» در اربیل و نیز در امارات منتقل کرد و در پی آن در برخی پایگاه‌هایش سیستم سپر دفاع موشکی پاتریوت مستقر کرد.
با آن‌که بسیاری از نمایندگان پارلمانی و کارشناسان سیاسی و امنیتی عراق، آن رزمایش را کودتای نظامی معطوف به اقدام امریکا برای به قدرت رساندن عدنان الزرفی به عنوان نخست‌وزیر، تفسیر کردند، اما گروهی نیز جابه‌جایی‌های صورت‌گرفته در پایگاه‌های امریکایی مستقر در عراق را در پیوند به اقدامات فراعراقی امریکا تحلیل کرده‌اند.
این در حالی است که پیشتر، روزنامه امریکایی «نیویارک تایمز» از برنامه کاخ سفید برای حمله به مواضع و نیروهای مقاومت اسلامی «کتائب حزب‌الله عراق» گزارش داده بود. انتشار چنین گزارشی مسبب گمانه‌زنی‌هایی از سوی شماری از اعضای کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، مبنی بر حمله امریکا به الحشد الشعبی و مقاومت اسلامی در عراق گردید.
در این میان، آنچه بیش از همه بر این گمانه‌زنی‌ها دامن زد، انتقال بخشی از تجهیزات نظامی و هواپیماهای غول‌پیکر «بی-۵۲» همزمان با خروج نیروهای فرانسه و جمهوری چک و برنامه‌ریزی بریتانیا برای بیرون کشیدن نیروهایش از خاک عراق بود.
اما همچنان‌که گفته شد برخی چهره‌های شاخص سیاسی عراق از جمله، باقر جبر الزُبَیدی عضو برجسته مجلس اعلای اسلامی و وزیر داخله پیشین این کشور در صفحه شخصی خود در فیسبوک، تأکید کرده است که تحرکات نظامی اخیر امریکا اهدافی فراتر از عراق را دنبال می‌کند. آقای زبیدی مانور نظامی امریکا و امارات را بیشتر متوجه حوثی‌های یمن و ایران و قطر دانسته و تأکید کرده است که امریکا به دنبال کنترول مجدد تنگه «باب المندب» و سرکوب حوثی‌های یمن است؛ زیرا به گفته او امریکا دریافته است که حوثی‌ها برای حمله مجدد به بنادر، تأسیسات و خطوط انتقال نفت در خلیج فارس و دریای سرخ و ضربه زدن به چند هدف مهم نفتی اماراتی و سعودی آماده می‌شوند.
در این میان، آنچه این گمانه را تأیید می‌کند، اظهارات عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر موقت عراق است که علیه هرگونه اقدام نظامی تهاجمی از خاک عراق، بدون اجازه دولت این کشور هشدار داد؛ چیزی که می‌تواند پاسخ به اظهارات جنرال کنت فرانک مکنزی فرمانده نیروهای سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی امریکا) باشد که حدود دو هفته پیش رسما تأیید کرد که امریکا سیستم ضد موشک‌های بالستیک در عراق مستقر می‌کند و هدف از آن محافظت از نیروهای امریکایی در برابر حملات بالقوه ایران است.
حقیقت هرچه باشد، از این واقعیت نمی‌توان چشم پوشید که عراق، با سرعت سرسام‌آور به سمت باتلاق تازه‌ای از بحران در حرکت است و نشانه‌های آن را افزون بر تحرکات نظامی امریکا، در مانور نظامی گسترده هزاران شبه نظامی وابسته به کتائب حزب‌الله عراق که هفته پیش در جنوب بغداد برگزار شد، می‌توان ردیابی کرد؛ گروهی که ابومهدی المهندس یکی از رهبران قدرتمند و پرنفوذ آن به همراه جنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران توسط امریکایی‌ها ترور شد و اکنون نابودی آن یکی از احتمالات برآمده از تحرکات نظامی امریکا در عراق است.
در این صورت، استبعادی ندارد که هرگونه اقدام سرکوبگرانه امریکا علیه نیروهای الحشدالشعبی، به جنگی خونین و مرگبار میان امریکا و ایران در عراق منتهی شود، اما آنچه این احتمال را در معرض تردید قرار می‌دهد انتخابات ریاست جمهوری پیش روی امریکا است؛ زیرا وقوع چنین جنگی، هم چانس پیروزی مجدد دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا در انتخابات را کاهش می‌دهد و هم برچیدن دامنه آن از منطقه، کاری شدیداً دشوار و خارج از کنترول است.

نویسنده

راحل موسوی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا