آخرین اخبارافغانستانجهانخبر های مهمدولت فراگیرزنانسیاست

فارمت مسکو با تاکید بر تشکیل حکومت فراگیر، تامین حقوق زنان و مبارزه با تروریزم پایان یافت

خبرگزاری دید: نشست فارمت مسکو با آجندای تشکیل حکومت فراگیر، تامین حقوق زنان و مبارزه با تهدید تروریزم در افغانستان پایان یافت. 

امضاکنندگان بیانیه پایانی این نشست بر تامین حقوق کار و آموزش دختران و زنان و برابری جنسیتی تاکید کردند و از طا-لبان خواستند برای تحقق این موارد همکاری کنند.

در این نشست که در شهر کازان روسیه دایر شد، نمایندگان ویژه و مقام‌های ارشد ایران، هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، ترکمنستان، ازبیکستان و نمایندگانی از عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی و ترکیه به‌عنوان مهمانان افتخاری حضور داشتند.

امیرخان متقی سرپرست وزیر خارجه، نیز شرکت کرده بود.

شرکت‌کنندگان فارمت مسکو از طا-لبان خواسته‌اند که در راه مبارزه با گروه‌های تروریستی، از جمله شاخه خراسان داعش گام‌های جدی بردارند.

در بیانیه نشست فارمت مسکو تاکید شده است که از تبدیل شدن افغانستان به کانون تروریزم باید جلوگیری شود و طا-لبان نیز در مبارزه با تروریزم و قاچاق مواد مخدر باید همکاری‌هایش را با کشورهای منطقه افزایش دهند. 

در بیانیه آمده است: ما از تلاش‌های شایان توجه مقام‌های فعلی افغانستان برای مبارزه با داعش قدردانی کردیم و از آن‌ها خواستیم که اقدام مشابهی علیه همه گروه‌های تروریستی انجام دهند. ما از مقام‌های کنونی افغانستان خواستیم که برای انهدام، از بین بردن و جلوگیری از استقرار انواع گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان و جلوگیری از ظهور کانون تروریزم و بی‌ثباتی در کشورهای همسایه و منطقه، دست به اقدام‌های موثر بزنند.

شرکت‌کنندگان نشست فارمت مسکو گفتند که طا-لبان هیچ پیشرفتی در راه تشکیل حکومت فراگیر نداشته‌اند.

در بیانیه آمده است: با تاسف خاطرنشان می‌شود که در تشکیل دولت واقعاً فراگیر در افغانستان که منعکس‌کننده منافع همه گروه‌های قومی-سیاسی در این کشور باشد، هیچ پیشرفتی صورت نگرفته است. به‌رغم انتصاب نمایندگان فردی از ملیت‌های گوناگون افغانستان در اداره کابل، طرف‌های نشست فارمت تاکید کردند که تکثر سیاسی در آن کشور دیده نمی‌شود.

شرکت‌کنندگان نشست فارمت مسکو از طا-لبان خواسته‌اند که به حقوق اساسی شهروندان این کشور احترام بگذارند: شرکت‌کنندگان خواستار احترام به حقوق اساسی و آزادی‌های مردم در افغانستان، از جمله حقوق برابر برای کار و تحصیل و رعایت عدالت بدون در نظر گرفتن جنسیت و قومیت و مذهب شدند. ما بر نگرانی‌ها در مورد منع کار زنان و تحصیل دختران تمرکز کردیم.

در بیاینه همچنین به بحران بشردوستانه در افغانستان نیز اشاره شده است.

در این بیانیه، دو دهه حضور امریکا و متحدانش زمینه‌ساز بحران کنونی در افغانستان دانسته شده است.

از واشنگتن خواسته شده است که مسئولیتش را در قبال بازسازی افغانستان پس از جنگ بپذیرد و دارایی‌های مسدودشده این کشور را فوری آزاد کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا