آخرین اخبارافغانستانتحلیلترجمهسیاست

فارین پالیسی: القاعده منابع طبیعی افغانستان را غارت می‌کند و کمک‌های بین‌المللی را می‌دزدد

هنس جی‌کوب شیندلر، مدیر ارشد پروژه مبارزه با افراط‌گرایی مستقر در برلین و نیویارک و کارشناس تروریزم می‌گوید «یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد همان‌طور که انتظار می‌رفت، رهبری طا-لبان همچنان مایل است نه تنها از رهبری القاعده بلکه از جنگجویان، از جمله جنگجویان تروریست خارجی از وابستگان القاعده محافظت کند»

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

فارین پالیسی در مطلبی نگاشته است که القاعده به ترفندهای قدیمی خود در افغانستان بازگشته است و طا-لبان با فراهم کردن زن، اسلحه و امکانات از آن‌ها پذیرایی می‌کنند.

شبکه تروریستی القاعده  مانند قبل از طراحی حملات ۱۱ سپتمبر، کمپ‌های آموزشی شبه‌نظامیان را اداره می‌کند.

در این مطالب آمده که طالبات سود شرکت‌های غیرقانونی مواد مخدر، استخراج معادن و قاچاق و انتقال عواید به گروه‌های جهادی وابسته در سراسر جهان را تقسیم می‌کنند.

گزارش منتشر نشده‌ای که در میان دیپلمات‌های غربی و مقامات سازمان ملل دست با دست می‌شود، نشان می‌دهد گروهی که زمانی توسط اسامه بن لادن اداره می‌شد تا چه اندازه در عملیات‌های طا-لبان جا افتاده است، زیرا آن‌ها ثروت منابع طبیعی افغانستان را غارت می‌کنند و کمک‌های بین‌المللی به مردم افغانستان را می‌دزدند.

در گزارش آمده است که القاعده برای تسهیل جاه طلبی‌های خود هفته‌ ده‌ها میلیون دالر از معادن طلا در ولایت‌های بدخشان و تخار که ده‌ها هزار کارگر استخدام شده و توسط جنگ‌سالاران دوست طا-لبان محافظت می‌شود، جمع‌آوری می‌کند.

این پول نشان‌دهنده سهم ۲۵ درصدی درآمد حاصل از معادن طلا و جواهرات است.

۱۱ معدن طلا در این گزارش موقعیت جغرافیایی دارد.

در این گزارش گفته شده که این پول توسط دو جناح طا-لبان با القاعده تقسیم می‌شود: جناح سراج‌الدین حقانی در کابل و جناح هبت‌الله آخوندزاده رهبر طا-لبان در قندهار که نشان می‌دهد هر دو رهبر، به عنوان رقیب اصلی یکدیگر شناخته می‌شوند.

این گزارش می‌افزاید که جناح حقانی و قندهاری از رابطه صمیمی با القاعده به عنوان پیشبرد منافع شان و همچنین کمک برای تثبیت قدرت کلی گروه‌شان استفاده می‌کنند.

در این گزارش آمده است که درآمد ماهانه طا-لبان از معادن طلا به بیش از ۲۵ میلیون دالر می‌رسد، اگرچه این پول «در بودجه رسمی آن‌ها دیده نمی‌شود».

از سویی هم، منابع محلی می‌گوید که این پول «به طور مستقیم به جیب مقامات بلندپایه طا-لبان و شبکه‌های شخصی آن‌ها ریخته می‌شود».

این گزارش می‌گوید که از زمان شروع فعالیت معادن در اوایل سال ۲۰۲۲، سهم القاعده در مجموع به ۱۹۴.۴ میلیون دالر رسیده است.

طالبان، پس از گرفتن قدرت در اگست ۲۰۲۱، تعداد زیادی از گروه‌های تروریستی فهرست شده را که در کنار آن‌ها علیه نظام جمهوری افغانستان مورد حمایت ایالات متحده می‌جنگیدند، با هم ادغام کرده‌اند.

با این حال، دولت بایدن بازسازی القاعده در افغانستان یا حتی این‌که القاعده و طا-لبان روابط طولانی و نزدیک خود را حفظ کرده‌اند، رد کرده است.

این رابطه تاریخی زمانی که ایمن الظواهری، جانشین بن لادن در ۳۱ جولای ۲۰۲۲ در یک حمله هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده کشته شد، به تیتر خبرهای جهانی تبدیل شد.

گزارش‌ها می‌گویند که اکنون که اعضای القاعده می‌توانند بدون مجازات فعالیت کنند و طا-لبان بار دیگر هر آنچه را که آن‌ها نیاز دارند، از سلاح گرفته تا همسر، مسکن، پاسپورت و دسترسی به شبکه گسترده قاچاق ایجاد شده طی دهه‌ها برای تسهیل امپراتوری هروئین که جنگ طا-لبان را تامین مالی می‌کرد، در اختیار فرماندهان و عوامل القاعده قرار می‌دهند.

بر بنیاد این گزارش، امنیت آن‌ها از سوی ریاست عمومی استخبارات طا-لبان تامین می‌شود.

هنس جی‌کوب شیندلر، مدیر ارشد پروژه مبارزه با افراط‌گرایی مستقر در برلین و نیویارک و کارشناس تروریزم می‌گوید «یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد همان‌طور که انتظار می‌رفت، رهبری طا-لبان همچنان مایل است نه تنها از رهبری القاعده بلکه از جنگجویان، از جمله جنگجویان تروریست خارجی از وابستگان القاعده محافظت کند».

او می‌افزاید: «واضح است که طا-لبان هرگز موضع خود را در قبال تروریزم بین‌المللی و به‌ویژه القاعده تغییر نداده است».

رهبران کشورهای همسایه و منطقه‌ای از جمله ایران، پاکستان، روسیه، عربستان سعودی و کشورهای آسیای مرکزی نسبت به تهدیدات ناشی از جاه‌طلبی‌های فراملی طا-لبان ابراز نگرانی کرده‌اند.

نویسنده

لیون او دونل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا