آخرین اخبارآزادی بیانافغانستانخبر های مهمرسانه‌ها

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران: دسترسی به اطلاعات در افغانستان به محدودترین سطح رسیده است

خبرگزاری دید: بر اساس یک نظرسنجی، فدراسیون جهانی خبرنگاران گفته است که در افغانستان دسترسی به اطلاعات به پایین ترین حد رسیده است.

این نظرسنجی توسط اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران افغانستان (ای‌ان‌جی‌یو) انجام شده و ۴۳۳ خبرنگار درباره‌ دسترسی به اطلاعات نظر دادند.

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران امروز پنج‌شنبه (۶ میزان) با نشر گزارشی گفته است که ۹۰ درصد خبرنگاران شامل در نظرسنجی وضعیت دسترسی به اطلاعات را بحرانی توصیف کرده‌اند.

همچنین ۹۷ درصد گفتند که باور ندارند حکومت طا-لبان دسترسی به اطلاعات را به‌عنوان یک آزادی مدنی تلقی کند.

همین‌طور ۸۸ درصد خبرنگاران گفتند پاسخ‌هایی که از مقام‌های طالبان در رابطه با پرسش‌های‌شان دریافت کردند «اصلا رضایت‌بخش نیست».

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران افزوده است که پس از حاکمیت طا-لبان رسانه‌های بین‌المللی از افغانستان خارج شدند، بسیاری از خبرنگاران گریختند و تقریباً همه‌ی خبرنگاران زن مجبور به توقف کار شده‌اند.

یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی گفته است که در مواجهه با مجموعه‌ای از محدودیت‌ها، هیچ گزینه‌ای جز تعلیق فعالیت در افغانستان نداشت.

او افزوده است: «غیبت خبرنگاران ما در زمین، چالش‌های ما را تشدید می‌کند، به‌ویژه در مورد دسترسی به اطلاعات. به‌علاوه، مقام‌ها و سخن‌گویان امارت اسلامی اغلب به سؤالات ما به زبان پشتو پاسخ می‌دهند که درک و گزارش‌ ما را پیچیده‌تر می‌کند. این مانع از توانایی ما برای جمع‌آوری دقیق اطلاعات و حفظ یک روایت متعادل می‌شود».

به ‌گفته‌ این خبرنگار، طا-لبان تنها به سؤالاتی پاسخ می‌دهند که با علایق آنان هم‌سو است، درحالی‌که به راحتی دیگران را نادیده می‌گیرند.

در گزارش فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران به نقل از مهاجر فراهی، معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ آمده است که قانون جدید رسانه‌های همگانی که شامل مقرراتی برای دسترسی به اطلاعات است، تهیه شده است و در حال حاضر در حال بررسی داخلی است.

نویسنده‌ گزارش اما نوشته است که این اطمینان در برابر پس‌زمینه‌ شهادت‌های روزنامه‌نگارانی که بر نبود قانون و انحلال نهادهای نظارتی تأکید می‌کنند، پوچ است.

این گزارش نتیجه‌گیری می‌کند که وضعیت آزادی رسانه‌ها در افغانستان توانایی خبرنگاران برای انجام کارشان را تهدید و مردم افغانستان را از دسترسی به اطلاعاتی که حق دارند محروم می‌کند.

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران گفته است که اقدام فوری و هماهنگ، هم از داخل افغانستان و هم از سوی جامعه‌ بین‌المللی، برای بازگرداندن رسانه‌ها به‌عنوان ستون قوی جامعه‌ افغانستان نیاز است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا