آخرین اخبارافغانستانسیاست

لانگ وار جورنال: القاعده تی‌تی‌پی را آموزش می‌دهد

خبرگزاری دید: به‌رغم ادعاها، القاعده تحریک طا-لبان پاکستانی را به طور مستقیم آموزش می‌دهد و از آن‌ها پشتیبانی می‌کند.

به نقل از لانگ وار جورنال، طا-لبان با کمک القاعده به طور مستقیم از جنبش طا-لبان پاکستان حمایت می‌کند و آموزش می‌دهد.

حمایت طالبان افغان و القاعده از تحریک طا-لبان پاکستان در آخرین گزارش مربوط به افغانستان توسط تیم تحلیلی پشتیبانی و نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد که به تاریخ ۹ جون منتشر شد، مستند شده است.

در این گزارش آمده است: پناه دادن و حمایت طا-لبان از تحریک طا-لبان پاکستان نشان‌دهنده تهدیدی است که فراتر از مرزهای افغانستان پیش می‌رود و اظهارات متعدد این گروه مبنی بر عدم استفاده از خاک افغانستان برای انجام حملات علیه سایر کشورها را نفی می‌کند.

بر بنیاد این گزارش، رابطه بین طا-لبان افغان و تحریک طا-لبان پاکستان، مانند رابطه طا-لبان با القاعده، پیوند محکمی است و بعید است که از بین برود.

علاوه بر این، طا-لبان افغان تحریک طا-لبان پاکستان را تهدیدی برای افغانستان نمی‌داند، بلکه آن را بخشی از امارت اسلامی می‌داند.

روابط طا-لبان و تی‌تی‌پی طی دهه‌ها جنگ هم در داخل افغانستان و هم در آن سوی مرز پاکستان شکل گرفته است.

رهبر تحریک طا-لبان پاکستان با امیر طا-لبان بیعت کرده و می‌گوید که گروه او بخشی از امارت اسلامی طا-لبان در افغانستان است.

تحریک طا-لبان پاکستان به طا-لبان در نبرد با ایالات متحده و دولت قبلی افغانستان کمک کرده و به عنوان یک پناه‌گاه امن در شرق افغانستان شناخته شده است.

به گفته یکی از کشورهای عضو سازمان ملل، القاعده خود، «راهنمای ایدیولوژیک جنگجویان تحریک طا-لبان پاکستان است و آن‌ها را در کمپ‌های آموزشی ولایت کنر بمب‌گذاران انتحاری» آموزش می‌دهد.

القاعده نمی‌تواند بدون رضایت و حمایت صریح طا-لبان و رهبری آن‌ها، کمپ‌های آموزشی متعددی را در افغانستان راه‌اندازی کند.

در گزارش تیم نظارتی سازمان ملل آمده است که القاعده در پنج ولایت افغانستان کمپ‌های آموزشی فعال دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا