آخرین اخبارافغانستانسیاست

متقی: بدون به رسمیت شناخته شدن با کشورها تعامل داریم

خبرگزاری دید: سرپرست وزارت خارجه طا-لبان در نشست آن‌ها در قندهار می‌گوید با آنکه کشورها طا-لبان را به رسمیت نشناخته‌اند، اما طا-لبان مانند یک حکومت رسمی با برخی کشورها وارد تعامل شده است.

متقی: بدون به رسمیت شناخته شدن با کشورها تعامل داریم

طا-لبان امروز پنجشنبه (۲۷ اسد) نشستی را در قندهار برگزار کردند که طبق اعلام منابع آن‌ها، بیش از سه هزار بزرگ قومی، عالم دین، فرهنگیان و مقام‌های طا-لبان در این نشست شرکت کرده‌اند.
امیرخان متقی در این نشست گفته است که طا-لبان مشغول تدوین سیاست خارجی است و مدعی شده است که حکومت طا-لبان در این زمینه دستاوردهای مهم داشته است.
این مقام ارشد طا-لبان بار دیگر تاکید کرده است که طا-لبان خواهان روابط مثبت با جهان است و از جامعه جهانی نیز خواسته است که به افغان‌ها اجازه دهند مانند دیگر کشورها زندگی خوشی داشته باشند.
به نظر می‌رسد منظور آقای متقی از عدم مداخله جامعه جهانی، اعمال فشار بر طا-لبان در خصوص محرومیت زنان از آموزش و کار و فقدان تشکیل حکومت فراگیر با حضور همه گروه‌های قومی و مذهبی است.
وزیر خارجه طا-لبان در نشست قندهار افزوده است که طا-لبان با حمایت مردم که نشان دهنده مشروعیت مردمی است، کنترول افغانستان را در جریان ۱۱ روز به دست گرفتند.
مقام‌های طا-لبان هدف از برگزاری نشست قندهار را بررسی وضعیت جاری افغانستان و برخی مسائل ملی و عمومی اعلام کرده‌اند.
از سویی هم، ملا خیرالله خیرخواه وزیر اطلاعات و فرهنگ طا-لبان نیز در نشست قندهار گفته است که پیروزی طا-لبان بر افغانستان «وجدان‌های همه مسلمانان را بیدار کرده است».
نشست طا-لبان در قندهار دومین نشست بزرگ آن‌ها طی یک سال گذشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا