آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمدسته بندی نشدهدولت فراگیرسیاست

محقق: طا-لبان دعوت شخصی نکنند با شورای مقاومت مذاکره کنند

خبرگزاری دید: رهبر حزب وحدت مردم افغانستان در مصاحبه‌ای به مناسبت ١١ سپتمبر و پیامدهای آن بر افغانستان، نشست بن، شکل‌گیری نظام جمهوری، ٢٠ ساله جنگ خونین امریکا در کشور، سقوط جمهوریت و چگونگی به قدرت رسیدن دوباره طا-لبان توضیحات داد.

محقق در مصاحبه‌ای در مورد حمله ٢٠ سال پیش امریکا به افغانستان گفت: یکی مسئله تروریزم است. یکی انتقام امریکا از کسانیکه به آن‌ها ضربه زده بود مطرح است و یکی هم قضایای پشته پرده این وقایع است.

محقق بیان داشت که امریکا پس از برگزاری نشست‌های بن اول موضوع تروریزم بین‌المللی را در افغانستان مطرح کرد و سپس شعارهای زیبا و فریبنده پرچمدار دموکراسی، دفاع از حقوق بشر، حقوق زن و حقوق اقوام اقلیت‌ها را سر می‌داد. 

وی افزود: این‌ها همه بهانه و توجیه بودند برای کارهایی که امریکا باید در افغانستان انجام دهد. آن‌ها می‌خواستند مجاهدینی که اتحاد شوروی را شکست داده بودند به هر قیمتی از بین ببرند. اما در اخیر امکانات خود را در اختیار گروهی قرار داد که خودشان آن‌ها را تروریست می‌دانستند. امروز، دو سال می‌شود که به آن‌ها ماهانه ١٠٠ میلیون دالر نیز می‌دهند.

وی نشست بن را راه‌حل و ضرورتی برای مردم افغانستان دانست که از طریق آن دولتی شکل گرفت.

به گفته وی، تمام جهت‌ها، قدرت‌ها و کشورهای منطقه و جهان ذیدخل در این مسئله در آن نشست حضور داشتند تا افغانستان به یک نقطه تقابل نه بل نقطه همکاری تبدیل شود.

او افزود: اما امریکا خودش خواست افغانستان را به عنوان یک عقبه استراتژیک و نقطه امتیاز حفظ کند که از طریق افغانستان کشورهای حریف خود را کنترول کند. از طرفی هم، منابع طبیعی افغانستان شروع به چپاول و تاراج شد. (واشنگتن) دست بسیاری از کشورهای دخیل را کوتاه کرد. 

محقق: دیگر این‌که ایالات متحده از دنبال نمودن هدف خود در افغانستان دست کشید.

وی در مورد این‌که چرا هدف امریکا تغییر کرد بیان داشت: خلیلزاد روایت دیگری را رویکار آورد مبنی بر این‌که طا-لبان خطر نیست بلکه خطر ایتلاف شمال است‌ که می‌خواهد افغانستان را تجزیه کند. سپس ترورهای هدفمند صورت گرفت و خیلی‌ از شخصیت‌ها ترور شدند بدون این‌که هیچ گونه سرنخی از چگونگی کشته شدن آن‌ها به دست آید.

وی افزود که طا-لبان با دریافت امکانات دوباره احیا شدند و با ١٨ ماه مذاکره امریکا با آن‌ها تعامل کردند.

محقق در مورد اصطلاح «جنگ‌سالار» که امریکا مجاهدین را لقب داد، توضیح داد: اگر جنگ برای آزادی, اگر جنگ برای حفظ استقلال جنگ‌سالاری باشد, همه آزادی‌خواهان جهان باید جنگ‌سالار باشند.

وی در مورد دعوت سراج‌الدین حقانی از سران قوم هزاره گفت: این دعوت مغالطه است. ما یک حزب سیاسی هستیم, مردم داریم و ملت داریم. در قدم دوم, ما عضو یک شورا هستیم, شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان است که نمایندگان تمام اقوام افغانستان در آن حضور دارد. این‌ها(طا-لبان) اگر می‌خواهند دعوت کنند بیایند با این شورا مذاکره کنند تا مشکل آینده افغانستان حل شود.

رهبر حزب وحدت مردم افغانستان در مورد راهکار نهایی که همه مردم افغانستان در آن سهم داشته باشند، بیان داشت: یک مذاکره سیاسی بین تمام جهت‌های افغانستان شود. جهان و همسایگان نیز همین را می‌گویند که یک حکومت همه‌شمول که همه حضور داشته باشند، تشکیل شود. بیایند (طا-لبان) مذاکره کنند، قدرت را انحصاری با چنگ و دندان محکم نگیرند.

وی در اخیر صحبت‌های خود پیشنهادی به خلیلزاد کرد: پول‌های اپراتیفی امریکا و شرکت‌های قراردادی که نصف آن را دزدی کردند، جمع کرده بروند و همراه عزیزی بانک که رفیقش است برج دوم خلیفه را در دبی جور کنند و بعد از این زندگی کنند، دیگر شیطنت هم نکنند و مردم افغانستان را دیگر آزار ندهند.

وی خاطرنشان کرد: کل قتل‌عام‌های نظامیان پیشین که مظلومانه در خانه‌های شان کشته می‌شوند، بر گردن خلیلزاد است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا