آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمدولت فراگیرسیاست

محمودی: تاکنون تمام تلاش‌ها در جهت حل قضیه افغانستان از طرق سیاسی بوده است

خبرگزاری دید: سید علی‌رضا محمودی از چهره‌های سیاسی در تحلیل گزارش اخیر دبیرکل ملل متحد در پیوند به افغانستان می‌گوید که تاکنون تلاش‌های جریان‌ها مخالف طا-لبان بر یافتن راه حل سیاسی قضیه افغانستان متمرکز بوده است. او تاکید می‌کند که موضع منطقه و جهان نیز از همین مجرا می‌گذرد.


روز گذشته آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با نشر گزارش ربع‌وار از وضعیت افغانستان، به مسایل مختلف از جمله جریان‌های سیاسی مخالفان پرداخته و تاکید کرده که فعالیت نظامی قابل توجه نداشته‌اند.
آقای محمودی روز یک‌شنبه (۲۶ قوس) در یک مصاحبه تلویزیونی در این خصوص می‌گوید که تاکنون تمرکز اصلی بر یافتن راه حل سیاسی بوده و جریان‌های مخالف تلاش کرده‌اند که سازوکار سیاسی را ترجیح دهند.
محمودی یکی از دلایل دیگر قلیل بودن فعالیت نظامی جریان‌ها مخالف را «شوک»ی که بر سیاسیون در دو سال قبل وارد شد می‌داند و تصریح می‌کند که جریان‌های مذکور در این مدت در حال بازسازی خود بوده‌اند.
محمودی: از ابتدای تحول در افغانستان شوکی که در سیاسیون افغانستان آمد و پراکندگی‌هایی که رخ داد همگی توانستند که تا حدودی خود را پیدا بکنند و در کنارش فعالیت‌ها و رایزنی های سیاسی بیشتر شده و باور ما این این است که راه حل قضیه افغانستان و مشکلاتی که در افغانستان وجود دارد از جهت نظامی ممکن است که بیشتر مردم آسیب ببینند و مشکلاتی به وجود بیاید، بهترین راه این است که جامعه جهانی، منطقه و سیاسیون افغانستان یک راه حلی را که همیشه منطقه تاکید داشته مبنی بر حکومت فراگیر و ادامه نشست دوحه پیدا بکنند.
به باور این فعال سیاسی، در مدتی که پراکندگی رخ داد، با وجود آن نیروها و جریان‌های سیاسی مخالف توانسته‌اند در عرصه سیاسی دستاوردهای خوبی داشته باشند و یک بخش از طا-لبان هم علاقمند به این هستند که قضیه افغانستان از راه سیاسی حل و فصل شود.
وی گفت: بارها ما شنیدیم از مجموعه‌های سیاسی، ایتلاف بزرگ ملی برای نجات و همین طور جریانات سیاسی که در بیرون هستند اولویت همه به اساس منشورها و به اساس آنچه که اعلام کردند گفت‌وگوهای سیاسی است، منطقه هم چنین موضوعی را ترجیح داده و همیشه تاکید بر گفت‌وگوی سیاسی بین افغان‌ها کرده و ایجاد یک حکومت فراگیر و همه شمول، دنیا هم همین موضوع را تاکید داشته.
او تصریح کرد: طا-لبان بر اساس تعاملی که با امریکایی‌ها و بعضی از کشورها صورت گرفت، قدرت را به دست آوردند، حال مخالفان هم بر این تاکید دارند که چطور می‌شود مناسبات سیاسی خود شان را با منطقه و جهان بازسازی بکنند، چطور اولویت‌های خود و اولویت‌های جامعه جهانی را در بحث سیاسی، در مباحث منطقه‌ای در مسئله افغانستان، در مطالبات مردم افغانستان از طرق سیاسی دنبال بکنند.
این در حالی است که اخیراً آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارش تازه خود از کاهش حملات جریان‌های مخالف طالبان در بازه زمانی سه ماهه خبر داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا