آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

معاون وزیر خارجه امریکا با کدام پیام به کابل آمده بود؟

گفته می‌شود که معاون وزیر خارجه امریکا در کابل به رییس جمهور غنی گفته است که آمادگی هر نوع توافق با گروه طالبان را داشته باشد.

اخیراً الیس ویلز معاون وزیر خارجه امریکا به کابل آمد و با رهبران حکومت وحدت ملی و برخی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری دیدار و گفت‌وگو کرد. معاون وزیر خارجه امریکا با اعضای رهبری کمیسیون انتخابات نیز دیدار و روی برگزاری یک انتخابات شفاف تاکید کرد.
در تمامی این دیدارها، خانم ویلز روی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پروسه صلح نیز گفت‌وگو کرده است. این عضو ارشد وزارت خارجه امریکا البته با محمد حنیف اتمر از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نیز دیدار کرده است. دفتر مطبوعاتی آقای اتمر در باب این دیدار نوشته است که آقای اتمر با معاون وزیر خارجه امریکا روی روند صلح، انتخابات ریاست جمهوری و ایجاد حکومت « سرپرست» رایزنی نموده است.
ششمین دور گفت‌وگوهای قطر به پایان رسیده است و این روز ها بحث برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جدی تر شده است. قرار است که انتخابات ریاست جمهوری در ششم ماه میزان برگزار شود.
در حال حاضر گفت‌وگوهای صلح، انتخابات ریاست جمهوری و ایجاد حکومت سرپرست از مباحث جدی سیاست افغانستان است. نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و جناح های سیاسی همچنان، محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور را متهم می‌کنند که روند صلح را تخریب می‌کند و پس از اول جوزا ادامه کار آقای اشرف غنی مشروعیت ندارد.
با آن که دادگاه عالی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به ادامه کار رییس جمهور مشروعیت بخشیده است. نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و جناح های سیاسی طرح ایجاد حکومت سرپرست را پیشکش کرده‌اند. سخنگویان ریاست جمهوری طرح پیشنهادی نامزدان را رد کرده.
زلمی خلیلزاد نماینده فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان به کرات گفته بود که انتظار داریم پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، پروسه صلح به نتیجه برسد. حالا به نظر می‌رسد که ششمین دور گفت‌وگوهای قطر میان نمایندگان امریکا و نمایندگان طالبان نتایج مطلوبی در پی داشته است و خانم ویلز در کابل از برگزاری انتخابات شفاف سخن می‌زند.
اما معاون وزیرخارجه امریکا با کدام پیام به کابل آمده بود؟
شکی وجود ندارد که هنوز اختلافات رییس جمهور غنی با زلمی خلیلزاد در پروسه صلح پابرجا است. گفته می‌شود که معاون وزیر خارجه امریکا در کابل به رییس جمهور غنی گفته باشد که آمادگی هر نوع توافق با گروه طالبان را داشته باشد. امریکا برای رسیدن به صلح عجله دارد و سعی دارند جنگ افغانستان را از طریق راه حل سیاسی به صلح مبدل نمایند.
به نظر می‌رسد سرانجام حوصله امریکایی‌ها سر آمده باشد و به رییس جمهور غنی هشدار داده باشند که برای رسیدن به یک توافق سیاسی با طالبان آمادگی بگیرد. از قراین روشن است که زلمی خلیلزاد موفق نشد که زمینه گفت‌وگوهای بین‏الافغانی را فراهم بسازد.
تاکید امریکا روی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، می‌تواند به این معنا باشد که توافقاتی میان امریکایی‌ها و گروه طالبان در قطر حاصل شده است. دیپلمات‌های ایالات متحده امریکا پیوسته اصرار می‌کردند که صلح اولویت این کشور است.
حالا وقتی کاخ سفید روی گزینه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مکث می‌کند، نشان می‌دهد که پروسه صلح با طالبان به نتایجی رسیده است.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا