آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

نور؛ وزنه امنیت و تعادل در مناسبات سیاسی

موضع‌گیری‌های اخیر جناب نور در قبال خودکامگی‌های اشرف غنی نشان داد که نه تنها یک سیاستگر خدمتگار و دلسوز است( بلکه) از قدرت کافی بازدارندگی نیز برخوردار است، مثل دیگر سیاستگران نیست که زود جذب و حذف و منزوی شود.


پس از اقدام تروریستی یازده سپتمبر و سرنگونی رژیم طالبان، سیاستگران جدید در افغانستان روی کار آمدند. یکی از فرماندهانی که به گونه مسلط در دوره جهاد و مقاومت علیه قشون سرخ شوروی و رژیم سیاه طالبان ایستاد، عطامحمدنور بود. وی هنگامی که وارد شهرمزارشریف شد، چنان استعداد در رهبری، آبادانی، امنیت و توسعه از خود نشان داد که باعث نام نیکی مجاهدین در عرصه اصلاحات گردید.
در حکومت حامدکرزی سال‌ها ابتکارات، بازسازی و تامین امنیت وی زبانزد تمام افغانستان بود. مردم تمام ولایات افغانستان آرزو می‌کردند که ای کاش عطامحمد نور والی ولایت ما باشد. باری مردم شریف ولایت کندز جداً این ادعا را مطرح کردند و خواستار این شدند که عطامحمدنور والی کندز تعیین شود و به نابسامانی‌ها در کندز نقطه پایان بگذارد؛ زیرا هر والی که در ولایت کندز مقرر می‌شد اطراف خود را با دیوارهای سمنتی محصور می‌ساخت و به اصطلاح مردم، «روزگذرانی» می کرد.
آقای نور در بلخ روزگذرانی نکرد، از جان خود مایه گذاشت و هرچه برای توسعه یک شهر مدرن لازم بود انجام داد. این گونه بود که یک سیاستگر خدمتگار و صادق در میان مردم افغانستان شناخته شد.
موضع‌گیری‌های اخیر جناب نور در قبال خودکامگی‌های اشرف غنی نشان داد که نه تنها یک سیاستگر خدمتگار و دلسوز است( بلکه) از قدرت کافی بازدارندگی نیز برخوردار است، مثل دیگر سیاستگران نیست که زود جذب و حذف و منزوی شود.
ایستاده‌گی وی علیه خودکامگی غنی سرخط تمام رسانه‌های جهان شد و دیدگاه رسانه‌های ملی و بین‌المللی به گونه غیر منتظره نسبت به جناب نور مثبت بود. ضمن این که آقای نور را نتوانستند خلع قدرت کنند، آقای نور این چالش را تبدیل به فرصت ساخت، در بلخ تریبون آزاد گذاشت و تمام مردم از سراسر کشور، از اقوام مختلف دور او جمع شدند و از داعیه برحق وی حمایت کردند.
آقای نور با مانورهای سیاست‌های مردم محور، اکنون جایگاه ملی و مردمی دارد و در هیچ مناسبت سیاسی نیست که حضور ارزنده و تاثیر گذار وی نباشد. دیدگاه غالب چنین است که اگر روزی مصالحه با طالبان شکل بگیرد، کسی که می‌تواند مقتدرانه از دستاوردهای مردم افغانستان دفاع کند و نگذارد که مردم دوباره به عقب برگردند، آقای نور است؛ زیرا وی در مناسبات سیاسی گذشته نشان داد که حتا اگر به زیانش باشد، از حقوق مردم دفاع می‌کند. در حقیقت آقای نور وزنه تعادل و امنیت در مناسبات سیاسی افغانستان است و این موقف و این موضع را بارها ثابت ساخته است.
سخنان رک و راست وی، در مقاطع حساس سیاسی نشانگر آن است که مردم برای آقای نور بالاتر از موقف‌ها و چوکی‌های حکومتی ارزش دارند و این مردم‌محوری وی ثقلی در مناسبات سیاسی افغانستان ایجاد می‌کند که بدون وی هر فورمول و هر چینش انتخاباتی ناقص خواهد بود.
نویسنده: بیژن برناویج
منبع: جمهوری اعتماد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا