آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجنگجهانحقوق بشرخبر های مهم

واشنگتن تایمز: با خروج آشفته‌ی بایدن از افغانستان، اعتماد به او ناممکن است

خبرگزاری دید: واشنگتن‌ تایمز در مطلبی با نگاه به نظرسنجی‌های اخیر در مورد میزان محبوبیت  جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده و دونالد ترامپ، رقیب انتخاباتی او نوشت که اعتماد مردم آمریکا به بایدن، در موارد متعدد خدشه‌دار شد، اما یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های دوره ریاست جمهوری که باعث شد اعتماد آمریکایی‌ها را از دست دهد، روند خروج آشفته آمریکا از افغانستان است.

به نقل از ایندپندنت فارسی؛ براساس تحلیل واشنگتن‌ تایمز، مهمترین لحظه در دوران ریاست جمهوری بایدن، خروج نیروهای این کشور از افغانستان است و سوءمدیریت دولت بایدن باعث شد این روند موجب انتقادهای گسترده شود.

در حالی که مسائل دیگری از جمله جنگ اوکراین، پرونده‌های هانتر بایدن، جنگ اسرائیل در فلسطین و هزینه‌های جنگ‌هایی که ایالات متحده در آنان دخیل است بر محبوبیت بایدن در میان شهروندان آمریکایی تاثیر گذاشته است و اخیرا به بحث‌های زیادی در اذهان عمومی در آمریکا دامن زده است، اما خروج آشفته دولت بایدن از افغانستان که به کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی و کشته شدن حدود ۲۰۰ شهروند افغان، رها شدن تجهیزات پیشرفته آمریکایی به ارزش بیش از هفت میلیارد دالر و بازگشت طا-لبان به قدرت شد، بیش از دیگر موارد باعث انتقاد به نحوه عملکرد بایدن شده است.

در همین حال؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا با انتقاد از خروج مفتضحانه‌ی از افغانستان؛ ارزش تسلیحات آمریکایی رها شده را ۸۵ میلیارد دالر برآورد کرده است، در حالی ارزیابی پنتاگون در آوریل ۲۰۲۲ نشان داد که تسلیحات آمریکایی رها شده در افغا-نستان که به دست طا-لبان افتاد، حدود هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون دالر می‌ارزند. ترامپ همچنین ارقام این تسلیحات را ۷۰۰ هزار مورد ذکر کرده است و اخیرا هم گفت که گروه حاکم بر افغانستان- طا-لبان به یکی از بزرگترین فروشنده‌های تسلیحات آمریکایی تبدیل شده است.

پیش از این نهادهای بین‌المللی ناظر بر اوضاع افغانستان از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد، در گزارش‌های خود تایید کرده‌اند که گروه‌های تروریستی فعال در کشورهای منطقه از جمله تحریک طا-لبان پاکستان و داعش خراسان به سلاح‌های آمریکایی رها شده در افغانستان دسترسی دارند. نهادهای امنیتی پاکستان، هند و روسیه نیز در دوسال و شش ماه گذشته، چندین بار از دسترسی گروه‌های تروریستی به تسلیحات آمریکایی ابراز نگرانی کرده‌اند. با این حال سخنگویان طا-لبان، با رد فروش تسلیحات آمریکایی گفتند که این گروه به این تسلیحات نیاز دارد و حتی سلاح‌ها و وسایط نظامی تخریب شده را ترمیم کرده‌اند و از آنان محافظت می‌کنند.

این در حالی ست که در سومین سالروز توافق دوحه قرار داریم و خروج امریکا از کشور و توافق دوحه میان طا-لبان و واشنگتن با واکنش بسیاری از سوی مردم کشور مواجه شده است. به باور مردم دولت امریکا در جنگ افغانستان شکست خورد و مجبور به ترک کشور شد. از طرفی واشنگتن برای فرار از این شکست افغانستان را در یک توافق پنهانی و ننگین به طا-لبان واگذار کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا