آخرین اخباراسلایدشوافغانستانبرگزیدهحقوق بشرخبر های مهمروند صلحزنان

واکنش‌ برخی مقامات پیشین به اظهارات گوترش؛ “تئوری توطئه” و “نمایش‌عظیم جهل” است

خبرگزاری دید: سخنان دبیر کل متحدد درباره وضعیت فعلی افغانستان با واکنش های متعددی مواجه شده است. صدیقی صدیقی، معاون پیشین وزارت داخله افغانستان، معلومات دبیرکل سازمان ملل را ناقص خوانده و سخنان او را “یک نمایش عظیم جهل در بالاترین سطح” دانسته است. ناهید فرید، آن را تئوری توطئه دانست  و پرسید؛ چه کسانی با استفاده از “تئوری توطئه” چنین اطلاعاتی را به مقام‌های سازمان ملل می‌رسانند.

سخنان پسین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل که از بهبود امنیت، کاهش فساد و کشت مواد مخدر در افغانستان زیر حاکمیت طا-لبان ستایش کرده بود، با انتقادهای گسترده‌ای روبه‌رو شده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، یک روز پس از پایان دومین دور نشست دوحه، در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: “افغانستان در بخش بهبود امنیت، کاهش فساد و منع کشت مواد مخدر، پیشرفت داشته است، اما کارهای زیادی نیاز است تا انجام شود.”

به نقل از رادیو بین المللی فرانسه؛ صدیق صدیقی، معاون پیشین وزارت داخله افغانستان، این سخنان دبیرکل سازمان ملل را “یک نمایش عظیم جهل در بالاترین سطح” دانسته و با اشاره به دوام اخاذی، مالیات غیرقانونی، فساد، بازداشت زنان و کشتار در زیر اداره طا-لبان، تاکید کرده که سخنان دبیرکل سازمان ملل، نشان‌دهنده فاصله‌ی جهان از واقعیت‌های عینی افغانستان است.

نرگس نهان، وزیر پیشین معادن افغانستان نیز در واکنش به این سخنان آنتونیو گوترش، گفته که بهبود امنیت به دلیل عدم راه‌اندازی حملات انتحاری از سوی طا-لبان است. او همچنان افزوده که به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات و سرکوب رسانه‌های آزاد، به نظر می‌رسد که فساد کاهش یافته است.

ناهید فرید، نماینده پیشین پارلمان افغانستان از این سخنان دبیرکل سازمان ملل، تعجب کرده و پرسیده که چه کسانی با استفاده از “تئوری توطئه” چنین اطلاعاتی را به مقام‌های سازمان ملل می‌رسانند.

خانم فرید همچنان خطاب به دبیرکل سازمان ملل گفته که با گفتن بهبود امنیت، طا-لبان را تائید نکند، زیرا نیمی از جمعیت افغانستان که از سوی گروه حاکم –نادیده- گرفته می‌شوند، امنیتی ندارند.

محمد اشرف حیدری، سفیر افغانستان در سریلانکا نیز گفته که مردم افغانستان و قوانین بین‌المللی با این بیانیه دبیرکل سازمان ملل –مخالف- هستند. به گفته آقای حیدری، هیچ یک از این به اصطلاح پیشرفت‌ها- دوامدار و سازمانی نیستند.

مریم سلیمان خیل، دیگر نماینده پیشین پارلمان افغانستان، سخنان دبیرکل سازمان ملل را خوش‌بینانه خوانده و گفته که خوش‌بینی دبیرکل سازمان ملل نمی‌تواند -واقعیت‌های تلخ- موجود را به تصویر بکشد.

به گفته خانم سلیمان‌خیل، امنیت بهبود نیافته، بلکه -تغییر چهره- داده است و خشونت گروه حاکم برضد شهروندان کشور و نیروهای پیشین افغانستان، بدون نظارت ادامه دارد.

قابل یاداروی است که نشست سازمان ملل در دوحه چندی پیش با اشتراک نمایندگان بسیاری از کشورها برای افغانستان برگزار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا