آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

وزیر خارجه ایران: ممکن کنترول اوضاع غزه از دست همه خارج شود

خبرگزاری دید: وزیر خارجه ایران در سفر به نیویارک با انتقاد از موضع غرب در قبال فلسطین و غزه گفته که ممکن اوضاع از دست همه خارج شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران که برای شرکت در نشست فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل درباره فلسطین به نیویارک سفر کرده به خبرنگاران گفته است: شرایط منطقه غرب آسیا با توجه به قتل عام و نسل‌کشی که درباره مردم غیرنظامی غزه در جریان است و حمایت‌هایی که امریکا و تعداد معدودی از کشورهای اروپایی به‌طور کورکورانه اما تمام عیار از رژیم صهیونیستی انجام می‌دهند، به نقطه نگران کننده‌ای برای همه کشورهای منطقه رسیده و هر آن احتمال خارج شدن کنترول از دست همه طرف‌ها وجود دارد.

وی در باره موضع ایران درنشست مجمع عمومی سازمان ملل، افزوده است: در نشست مجمع عمومی سازمان ملل مواضع ایران را در موضوع تحولات منطقه بیان خواهیم کرد و در عین حال فرصتی است که با جناب گوترش دبیرکل سازمان ملل از نزدیک درباره این تحولات رایزنی داشته باشیم و همچنین در مدت کوتاه حضورم در نیویارک چند برنامه دیگر تدارک دیده شده است که دنبال خواهم کرد.

امیرعبداللهیان درباره وتوی قطع‌نامه امریکا و رای نیاوردن قطع‌نامه روسیه بیان داشته است: در مورد قطع‌نامه‌های پیشنهادی درباره مسئله فلسطین، هم روسیه، هم امریکا و هم برازیل پیش نویس‌هایی ارایه دادند. پیش نویس قطع‌نامه‌های پیشنهادی امریکا و روسیه در نهایت به تصویب نرسید یا رای نیاورد یا وتو شد. اکنون متن پیشنهادی برازیل به‌عنوان رییس دوره‌ای شورای امنیت در دستور کار قرار دارد.

وزیر خارجه ایران تاکید کرده است: نکته مهم این است در موضوع متن قطع‌نامه پیشنهادی امریکا، نمایندگی ما در نیویارک به جهت اینکه اهداف مد نظر ما که تامین کننده ثبات و امنیت و آرامش در منطقه بود، در این قطع‌نامه دیده نشده بود، بسیار فعالانه عمل کرد. تحرک نمایندگی ایران در سازمان ملل در مجموع کمک کرد، قطع‌نامه امریکا با وتوی چین و روسیه همراه شود. در تهران هم، دو شب پیش با آقای لاوروف در این زمینه رایزنی به عمل آمده بود.

وزیر خارجه ایران تصریح کرده است: آنچه برای ما مهم است، توقف فوری جنایات جنگی و نسل‌کشی علیه مردم غیرنظامی در غزه و کرانه باختری، ارسال فوری و گسترده کمک‌های انسان دوستانه و مقابله با کوچاندن اجباری ساکنان غزه است که در دستور کار هر قطع‌نامه‌ای می‌تواند صورت گیرد.

امیرعبداللهیان با یادآوری حماس به عنوان جنبش آزادی‌بخش فلسطین گفته که آن‌ها در مقابل پدیده شوم اشغالگری عمل کرده است و این هم بر اساس حقوق بین الملل به هر جریان آزادی‌بخشی داده می شود که کشورش یا بخشی از سرزمینش اشغال شود.

وی افزوده است: لذا آنچه مربوط به اقدام گروه‌های مقاومت و گروه‌های فلسطینی آزادی‌بخش در مقابله با اشغال‌گری است، کاملاً در حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل ریشه دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا