آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

وضعیت شمال؛ خیزش مردمی و مسئولیت دولت

طالب در حال تهاجم است، مردم نیز آمادگی و همراهی خویش را نشان دادند، اکنون نوبت دولت است که با هماهنگ سازی و فراهم کردن امکانات برای مردم از یک طرف و آغاز عملیات تهاجمی و سرکوبگرانه با استفاده از قوای هوایی و آتش توپخانه از جانب دیگر، در کنار مردم قرار بگیرد

گزارش‌های واصله از شمال کشور گاهی امیدوار کننده و زمانی هم اصلاً خوب نیست. سقوط ده‌ها ولسوالی، بسته شدن شاهراه‌ها، افتاده ده‌ها میل اسلحه سبک و سنگین و تانک و نفربر و مهمات به دست طالبان و اینک تهدید به سقوط شهر مزارشریف به عنوان مرکز و محور شمال کشور، خبرهایی است که دل آم را یک باره فرو می‌ریزد. از آن طرف نیز خبرهایی مبنی بر خیزش مردمی، بسیج جمعی علیه طالبان و تعهد رهبران و فرماندهان جهادی برای دفاع از شهرها خبرهای خوشی است که همانند نسیم ملایم بهاری مقداری از سردی زمستان سقوط می‌کاهد.
روز گذشته بسم‌الله خان محمدی سرپرست وزارت دفاع ملی برای بسیج عمومی از مردم طلب کمک کرد و وعده داد که دولت امکانات لازم را فراهم می‌سازد. چند روز پیشتر از آن عطامحمد نور رییس جمعیت اسلامی در یادداشتی گفته بود که برای دفاع از کشور در برابر طالب حاضر است که با محمد محقق و مارشال دوستم روی یک پلان جامع کار کند.
از پروان و تخار و فاریاب و جوزجان خبر رسید که مردم برای دفاع از شهر و دیار شان علیه طالب بسیج شده‌اند. اینک از مزارشریف نیز خبر می‌رسد که فرماندهان جهادی، چهره‌های مطرح، نمایندگان بلخ در پارلمان و نمایندگان احزاب سیاسی گرد هم آمده و برای دفاع از بلخ آماده شده‌اند.
طالب در حال تهاجم است، مردم نیز آمادگی و همراهی خویش را نشان دادند، اکنون نوبت دولت است که با هماهنگ سازی و فراهم کردن امکانات برای مردم از یک طرف و آغاز عملیات تهاجمی و سرکوبگرانه با استفاده از قوای هوایی و آتش توپخانه از جانب دیگر، در کنار مردم قرار بگیرد.
به نظر می‌رسد سقوط ولسوالی‌ها برای چند روز دیگر نیز ادامه یابد، اما پس از آن متوقف شده و روند عقب نشینی گروه طالبان آغاز می‌شود؛ زیرا این گروه با آن که سبب تشویش اذهان عامه، کسادی کسب و کار و تجارت و افت شدید ارزش پول ملی در برابر دالر شده، ولی نمی‌تواند اراضی اشغال کرده را برای مدت طولانی نگهداری کند. بنا بر این، گروه طالبان به زودی عقب نشینی می‌کند و به لانه‌هایش که در نقاط دور دست و کوهستانی است، پناه می‌برد، ولی مسئولیت دولت تازه آغاز می‌شود و باید برای جلوگیری از تکرار چنین رخدادهایی، به مسلح سازی خیزش‌های مردمی ادامه دهد و سنگر مردم را در برابر طالبان تقویت کند. اگر دولت بتواند که با برنامه منظم و هماهنگ پلی از اعتماد میان فرماندهان محلی و حکومت مرکزی ایجاد کند، طالب هرگز نمی‌تواند در شمال یا نقاط دیگر کشور قد علم کند و علیه حاکمیت ملی افغانستان ایستاد شود.
با این حال، عامل دیگری که پیشروی طالبان را بزرگنمایی می‌کند، تبلیغات است که به سود این گروه انجام می‌شود، مسئولیت دولت است که از تبلیغات و پروپاگندا به سود طالبان جلوگیری کرده و نگذارد که مثلاً گرفتن اختیار شاهراه برای یکی دو ساعت از سوی طالبان به معنی سقوط یک شهر قالب شود.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا