آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانجهانحقوق بشرخبر های مهمزنان

پارلمان اروپا: از محاکمه‌ی طا-لبان حمایت می‌کنیم

خبرگزاری دید: پارلمان اروپا با اشاره به اینکه سیاست‌های طا-لبان به آپارتاید جنسیتی و خشونت مبتنی بر جنسیت می‌انجامد افزود: از فراخوان جامعه‌ی مدنی افغانستان برای پاسخ‌گویی طا-لبان در قبال جنایات شان از طریق تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی با ایجاد یک مکانیسم تحقیق مستقل از سوی سازمان ملل متحد، حمایت می‌کند.

در خبرنامه‌ای که پارلمان اروپا روز گذشته ( ۲۴ حوت) در وبسایت رسمی خود منتشر کرد، آمده است ؛ به رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی و خشونت مبتنی بر جنسیت در افغانستان در بیش از دو و نیم سال گذشته از خواست‌های اصلی جنبش اعتراضی زنان افغانستان در داخل و خارج از کشور بوده است.

اعضای پارلمان اروپا با اظهار نگرانی شدید از بحران حقوق بشری و بشردوستانه در افغانستان می گوید:  طا-لبان سیستم قضایی آن کشور را از بین برده‌اند و به قضات دستور داده‌اند قوانین شریعت را به طور کامل اجرا کنند.

این بیانیه با اشاره به اینکه عملاً زنان و دختران از زندگی عمومی حذف شده اند از گروه حاکم خواسته است که به طورعاجل مشارکت کامل و برابر زنان و دختران را در زندگی عمومی، به‌ویژه دسترسی به آموزش و کار،احیا کنند.

همچنین این نهاد از طا-لبان خواسته است که مجازات و اعدام در ملاعام، “آزار و اذیت وحشیانه و سیاست‌های تبعیض‌آمیز، به‌ویژه علیه زنان، اقلیت‌های جنسی، قومی و مذهبی را فورا متوقف کنند”.

نمایندگان پارلمان اروپا اصرار می ورزند که هرگونه تعامل اتحادیه اروپا با طا-لبان تنها تحت شرایط سخت تعیین شده توسط شورا و مطابق با توصیه‌های ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد می‌باید ادامه یابد.

پارلمان اروپا روز گذشته پنجشنبه، ۲۴ حوت، قطع‌نامه‌ای را با اکثریت آرا درباره افغانستان تصویب کرد. این قطع‌نامه با ۵۱۳ رای موافق، ۲۴ رای ممتنع و ۹ رای مخالف تصویب شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا