آخرین اخبارجهانسیاست

پنجمین نشست کشورهای آسیای میانه؛ نگرانی‌ها در مورد امنیت و آب

خبرگزاری دید: پنجمین نشست سران کشورهای آسیای میانه به میزبانی دوشنبه، با نگرانی در مورد امنیت مرزها با افغانستان و آب از سوی رییس جمهورهای تاجیکستان و ازبیکستان برگزار شد.

سران کشورهای آسیای میانه بار دیگر عزم خود را برای ترویج فعال حل مشکلات منطقه‌ای بر اساس اصول حسن همجواری، اعتماد متقابل، برابری، احترام و توجه به منافع یکدیگر ابراز کردند.

شوکت میرضیایف رییس جمهور ازبیکستان در این نشست مشورتی چشم انداز خود را برای حل وظایف اولیه همکاری‌های منطقه‌ای تشریح کرده است.

در این نشست، توجه مهمی به بحث در مورد مسایل تضمین صلح، ثبات و تقویت همکاری‌ها در زمینه امنیت منطقه‌ای به ویژه با توجه به افزایش تنش‌های جیوپولتیکی شد.

شوکت میرضیایف رییس جمهور ازبیکستان خطاب به شرکت کنندگان در جلسه، پیشنهاد توسعه یک برنامه میان‌دولتی برای حفاظت و تقویت مرزهای کشورهای آسیای مرکزی را ارایه کرده است.

در این نشست گفته شده که رابطه نزدیک بین جنایات سازمان‌یافته فراملی و تروریزم، از جمله قاچاق مواد مخدر، موضوعی نگران‌کننده برای کشورهای آسیای مرکزی است که تهدید جدی برای توسعه پایدار منطقه است.

در حال حاضر، به دلیل وجود تعدادی از مناطق مورد مناقشه و ضعیف کنترول و همچنین عدم هماهنگی نزدیک بین خدمات مرزی، مرزهای خارجی و داخلی کشورهای آسیای مرکزی تا حدودی آسیب‌پذیر هستند.

علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که این بخش‌های مرزی توسط گروه‌های مجرم فرامرزی برای ایجاد «راهروهایی» به منظور انجام فعالیت‌های غیرقانونی از جمله قاچاق اسلحه، مواد مخدر، مهاجرت غیرقانونی و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر این، قاچاق مواد مخدر و جریان‌های مالی مرتبط با آن که ارتباط مستقیم با افغانستان دارد، منطقه را با چالش جدی مواجه می‌کند.

در سال ۲۰۲۰، افغانستان ۸۵ درصد از تولید تریاک جهان را به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر، مواد روانگردان جدیدی که به صورت غیرقانونی در بازارها ظاهر می‌شوند و به طور بالقوه امنیت و توسعه کشورهای آسیای مرکزی را تهدید می‌کنند، چالش دیگری است.

در این نشست بیان شده که در شرایط کنونی، برای مبارزه مؤثر با جرایم فرامرزی، کشورهای آسیای مرکزی نیاز به هماهنگی تلاش‌ها در سطوح ملی و منطقه‌ای با استفاده از یک رویکرد یکپارچه مشترک برای مقابله با چالش‌های مرتبط با تهدیدات فرامرزی دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا