آخرین اخبارجهانسیاست

پوتین: در صورت لغو تحریم‌ها، توافق غلات را احیا می‌کنیم

خبرگزاری دید: رییس جمهور روسیه در نشست مشترک خبری با رییس جمهور ترکیه گفته که در صورت لغو تحریم‌های مرتبط با محصولات زراعتی روسیه، آماده است توافق‌نامه غلات را احیا کند.

ولادیمیر پوتین ریس جمهور روسیه پس از دیدار و شرکت در نشست مشترک خبری با رجب طیب اردوغان همتای ترکی‌اش پیشنهاد ایجاد مرکز گازی در ترکیه را داده است.

پوتین در مورد احیای توافق غلات اوکراین گفته است: به شرط لغو تمامی تحریم‌های مرتبط با محصولات زراعتی روسیه، آماده احیای توافق غلات هستیم.

وی افزوده است: شرکای غربی بدعهدی کردند اما در صورتی که وعده‌های خود را عملی کنند، ما هم برای ادامه دهلیز غلات تلاش خواهیم کرد.

پوتین در مورد همکاری‌های تجاری با ترکیه نیز گفته است که پروژه هاب گازی در ترکیه گازپروم نقشه راه خود را به جانب ترکیه ارایه کرد، گام بعدی تشکیل کارگروه مشترک است.

پوتین: روسیه همیشه بزرگ‌ترین شریک ترکیه در زمینه گاز طبیعی خواهد بود. حتی می‌توانیم از انتقال گاز به کشورهای ثالث نیز صحبت کنیم.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه نیز در این نشست خبری گفته است که ابتکار غلات دریای سیاه باید با رفع نواقض و ایرادات ادامه یابد.

اردوغان: مصمم هستیم به تلاش‌های خود برای ایجاد صلح پایدار، ثبات و رفاه در منطقه ادامه دهیم.

اردوغان: قبلاً از مذاکرات مستقیم طرفین (روسیه و اوکراین) میزبانی کردیم. در این زمینه مانند گذشته همواره آماده انجام وظیفه هستیم.

وی افزوده است: همراه با سازمان ملل بسته جدیدی توام با پیشنهادات مهم برای پیشرفت‌های جدید (در زمینه انتقال غلات) تهیه کردیم. معتقدم به واسطه روند جدید امکان نتیجه‌گیری وجود دارد.

گفتنی است که توافق غلات پس از بروز موانع در مورد صادرات محصولات روسیه از سوی کرملین لغو شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا