آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانجوانانخبر های مهمرسانه‌هامدیریت فرهنگی

کاربران: تصمیم طا-لبان برای محدود ساختن و یا بستن فیسبوک یک ضربه‌ی دیگر به آزادی بیان است

خبرگزاری دید: به دنبال اعلام وضع محدودیت یا ممنوعیت بر استفاده از شبکه های اجتماعی چون فیس بوک از سوی طا-لبان انتقادهای تندی از این گروه شدت گرفته است. برخی از چهره‌های منتقد گروه طا-لبان این تصمیم حکومت سرپرست را یک ضربه‌ی دیگر به آزادی بیان بر شمرده اند.

نجیب‌الله حقانی، سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی حکومت سرپرست گفته است، استفاده از شبکهٔ اجتماعی فیسبوک را محدود یا ممنوع خواهند کرد. این اظهارات وی واکنش‌های گستردهٔ کاربران شبکهٔ فیسبوک را نیز برانگیخته است.

آصف آشنا، یکی از منتقدین حکومت طا-لبان در واکنش به این اقدام گروه حاکم در صفحهٔ ایکس خود نوشته است که شامل شدن این گروه در لیست ممنوعۀ فیسبوک سبب شده که اگر آنان نیز در متن‌هایشان نام این گروه را درج کنند، آن مطلب محدود می‌شود و پس از چند بار تکرار نوشتن کلمات چون “طالب و طا-لبان” شرکت متا برای صفحۀ فسبوک‌شان هشداریه می‌فرستد.

او این اقدام گروه حاکم را یک اقدام تلافی‌جویانه و ضربه به آزادی بیان عنوان کرده است.

به نقل از رادیو آزادی؛ داکتر کمال سادات، معین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ در دولت پیشین به این باور است که محدودیت احتمالی حکومت طا-لبان بر شبکهٔ فسبوک، یک ضربهٔ دیگر بر آزادی بیان است.

وی گفته است: “اگر مقام‌های افغانستان بر شبکهٔ فسبوک محدودیت وضع کنند، فکر می‌کنم این یک مشت قوی به آزادی بیان خواهد بود و فکر می‌کنیم که مردم افغانستان نخواهند توانست که صدایشان را به جهان، مقام‌های افغانستان و سازمان‌های جهانی برسانند.”

سادات می‌گوید، ممکن برخی از جوانان کاربران درست این شبکه نباشند، اما محدودیت و ممنوعیت آن راه حل نیست.

پیش از این حکومت طا-لبان به شمول سانسور رسانه‌ها و بازداشت منتقدین‌شان برخی اقدامات دیگر را نیز در برابر آزادی بیان انجام دادند که با واکنش‌های داخلی و بیرونی روبه‌رو شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا