آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرخبر های مهمسیاست

کارشناسان سازمان ملل: جامعه جهانی نباید چشم خود را به نقض حقوق بشر در افغانستان ببندد

خبرگزاری دید: کارشناسان سازمان ملل متحد پس از سفر ۸ روزه به افغانستان مشاهدات اولیه خود را به اشتراک گذاشته و نسبت به نقض شدید حقوق بشر در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه برای وضعیت حقوق بشر در افغانستان و دوروتی استرادا-تانک رییس گروه کاری تبعیض علیه زنان و دختران پس از یک سفر ۸ روزه به افغانستان مشاهدات خود را به طور خلاصه طور ذیل بیان کردند.

این سفر که از ۲۷ اپریل تا ۴ می در شرایط بحران انسانی مزمن و آشفتگی عمیق صورت گرفت و با جوانب مختلف در افغانستان دید و بازدید انجام شده است، بیان می‌دارد: ما از وخامت دوامدار وضعیت حقوق بشر در کشوری [افغانستان] با تجربه ده‌ها سال درگیری داخلی و نقض تاریخی حقوق بشر که همه اعضای جامعه، به‌ویژه زنان و دختران و همچنین اقلیت‌ها را متاثر کرده است، عمیقاً متأسفیم.

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند که از زمان فروپاشی جمهوریت، مقامات فعلی [طا-لبان] چارچوب قانونی و سازمانی را از بین برده‌اند و به افراطی‌ترین اشکال زن‌ستیزی حکومت می‌کنند و پیشرفت نسبی به سوی برابری جنسیتی به دست آمده در دو دهه گذشته را از بین می‌برند.

آن‌ها با بیان این‌که طا-لبان تفاسیر خاصی از دین را تحمیل می‌کنند که برای همه مردم قابل قبول نیست، افزوده‌اند: مقامات دی فکتو، بدون ارایه جدول زمانی مشخص، پیام خود را تکرار کردند که برای بازگشایی مکاتب کار می‌کنند، و اشاره کردند که جامعه بین‌المللی نباید در امور داخلی این کشور مداخله کند.

این کارشناسان به نقل از یک تن از مصاحبه‌شوندگان در افغانستان نوشته‌اند: ما زنده‌ایم، اما زندگی نمی‌کنیم.

آن‌ها با انتقاد از اقدامات طا-لبان طی حدود ۲ سال اخیر گفته‌اند که اقدامات و تصمیم‌های آن‌ها به افزایش میزان ازدواج اطفال و ازدواج اجباری و همچنین گسترش خشونت‌های مبتنی بر جنسیت با معافیت از مجازات، کمک کرده است.

در بخشی از بیانیه این کارشناسان همچنین آمده است: جامعه بین‌المللی نمی‌تواند چشم خود را ببندد. موضوع حقوق زنان و دختران در افغانستان و مشارکت معنادار آن‌ها در هر بحثی باید در بالاترین اولویت آجندای بین‌المللی باقی بماند.

گفتنی است که سازمان ملل به‌رغم ممنوعیت کار زنان در دفاتر این سازمان در افغانستان اعلان کرده که به فعالیت خود در افغانستان متعهد می‌ماند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا