آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهامنیت و حوادثپاکستان

گفت‌وگو برای بازگشایی گذرگاه تورخم بی‌نتیجه بوده است

خبرگزاری دید: مذاکرات برای بازگشایی گذرگاه تورخم که به از چهار روز به این سو به روی عبور و مرور بسته است، بی‌نتیجه مانده است.

برخی تاجران و رانندگان موترهای باربری می‌گویند که به سبب بسته بودن این گذرگاه مهم، زیان‌های هنگفت مالی به آن‌ها وارد شده است.

سردار احمد شکیب کاردار سفارت حکومت سرپرست در پاکستان به رسانه‌ها گفته که مذاکرات مسٔولان دوطرف مرز به هدف رسیدن به توافقی در این زمینه بی‌نتیجه مانده است.

او همچنین گفته است که طرف پاکستانی روی حفظ سیاست گذرنامه و ویزا برای رانندگان افغان پافشاری دارد؛ اما به قول وی این روند دشوار و زمان‌گیر است.

قبلاً توافق شده بود که رانندگان موترهای تجاری به صورت استثنایی می‌توانند بدون ویزا و فقط با داشتن برگه شناسایی در دو سوی این مرز تردد کنند.

آقای شکیب افزوده است که در حال حاضر هزاران راننده، پاسپورت ندارند و در عین حال گرفتن ویزا از پاکستان برای راننده‌ها بسیار دشوار بوده است.

او گفته است که راننده‌هایی که برای گرفتن ویزا به پاکستان درخواست می‌دهند باید انتظار بکشند «گاهی در یک ماه برای آن‌ها ویزا می‌دهند یا بعد از دو یا سه ماه» درخواست‌های‌شان رد می‌شود.

همزمان گزارش شده است که سایر گذرگاه‌ها و مسیر انتقالاتی کالای تجاری از افغانستان به پاکستان نیز مسدود شده است.

در همین حال، جان اچکزی وزیر اطلاعات بلوچستان پاکستان گفته است که پاکستان، عبور و مرور از تمام ‌راه‌های رفت‌وآمد با افغانستان را منوط به داشتن اسناد سفر می‌کند.

او افزوده است که داشتن ویزا برای ورود به پاکستان موضوع امنیتی است و به هر قیمتی اجرا خواهد شد.

گفتنی است که گذرگاه تورخم از چهارروز به این سو بسته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا