آخرین اخبارجهانسیاست

گوترش کشته شدن ۱۵۲ کارمند ملل متحد را در غزه بلندترین تلفات در تاریخ این سازمان خواند

خبرگزاری دید: دبیرکل سازمان ملل متحد کشته شدن ۱۵۲ کارمند امداد رسان این سازمان را در حملات رژیم اسراییل بر غزه، «بزرگترین تلفات جانی در تاریخ سازمان ملل» خوانده است.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد با هشدار درباره شبه قحطی و بیماری در غزه گفت که بالاترین تلفات سازمان ملل با ۱۵۲ کشته در باریکه غزه بوده است.

در همین حال، نهاد حقوق بشری «دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه» نیز امروز سه‌شنبه (۲۶ جدی) با نشر گزارشی از وضعیت غزه ابراز نگرانی کرده و به موضوع محروم ماندن ساکنان غزه از آب آشامیدنی پرداخت و آن را یک جنایت جنگی از سوی رژیم اسراییل دانست.

دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین گفت که اکثر تلفات حملات رژیم اسراییل به غزه را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

دبیر کل سازمان ملل در ادامه سخنانش تاکید کرد که هیچ چیزی نمی‌تواند مجازات دسته جمعی مردم فلسطین را توجیه کند.

گوترش افزود: «شبه قحطی، بیماری، سوء تغذیه و مشکلات صحی مردم غزه را تحت الشعاع قرار داده است».

او گفت: «از ۷ اکتوبر ۱۵۲ کارمند سازمان ملل در غزه کشته شدند که بالاترین تلفات سازمان ملل از تاریخ پیدایش آن است».

دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد که به دلایل بشردوستانه، توقف فوری درگیری‌ها در غزه ضروری است و هرچه زمان درگیری‌ها در غزه طولانی‌تر شود، خطر تشدید اوضاع افزایش خواهد یافت.

با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از آغاز جنگ، شمار قربانیان فلسطینی به ۲۴۱۰۰ نفر رسیده که ۱۰۴۰۰ نفر از قربانیان، کودک هستند.

نزدیک به دو میلیون نفر از جمعیت ۲.۲ میلیون نفری غزه آواره و بیش از ۶۰ درصد زیرساخت‌های آن یا کاملا ویران شده و یا آسیب جدی دیده است.

طبق گزارش مورخان پس از پایان جنگ جهانی دوم، از مجموع جمعیت ۴.۳ میلیون نفری پایتخت آلمان تعداد ۲.۸ میلیون نفر در برلین اقامت داشتند و ۶۰۰ هزار آپارتمان از بین رفته بود.

در همین حال، نهاد حقوق بشری «دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه» امروز در گزارشی به موضوع محروم ماندن ساکنان غزه از آب آشامیدنی پرداخت و آن را یک جنایت جنگی از سوی رژیم اسراییل دانست.

در گزارش این نهاد غیر دولتی آمده: «اقدام رژیم اسراییل در محروم کردن نوار غزه از آب آشامیدنی قابل شرب یک حکم اعدام واقعی است که علاوه بر اینکه نوعی نسل‌کشی است، جنایت جنگی نیز محسوب می‌شود».

این نهاد حقوق بشری توضیح داد که تشنگی، تمامی غزه به خصوص شمال غزه را در بر گرفته است و رژیم اسراییل از زمان آغاز تجاوز به این باریکه، مانع ورود آب شده و به شکل عامدانه و با برنامه چاه‌های آب و منابع تأمین آب را بمباران می‌کند و همزمان کمبود سوخت مانع فعال‌سازی ایستگاه‌های تصفیه آب شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا