آخرین اخباراجتماعافغانستانکودکان

یونیسف: ١٠٠ هزار کودک در غرب افغانستان به حمایت نیاز دارند

خبرگزاری دید: آژانس کودکان سازمان ملل متحد می‌گوید که سه ماه پس از زلزله‌ای که غرب افغانستان را ویران کرد، حدود ١٠٠ هزار کودک در افغانستان به شدت به حمایت نیاز دارند.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ٦.٣ ریشتر در ٧ اکتوبر ولایت هرات را لرزاند و دومین زمین لرزه قوی نیز چند روز بعد در همان ولایت در ١١ اکتوبر رخ داد و بیش از هزار کشته برجای گذاشت.

یونیسف در بیانیه‌ای امروز دوشنبه(٢٥ جدی) اعلام کرد که اکثر قربانیان زمین لرزه‌های مناطق زنده جان و انجیل را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند و ٢١ هزار خانه ویران شده است.

فران اکیزا نماینده یونیسف در افغانستان گفته است: فضای این روستاها حتی ١٠٠ روز پس از زلزله در غرب افغانستان، زمانی که خانواده‌ها همه چیز را از دست دادند همچنان پر از درد و‌ رنج است.

او افزوده است: کودکان هنوز در تلاش هستند تا با آسیب‌ها کنار بیایند. مکتب‌ها و مراکز صحی که کودکان به آن‌ها وابسته هستند، آسیب‌هایی دیده اند که قابل تعمیر نیستند یا به طور کامل تخریب شده اند.

اکیزا بیان داشته است: انگار این کافی نبود، زمستان فرا رسیده است و دمای هوا زیر صفر است. کودکان و خانواده‌ها بدون خانه شب‌ها در شرایط خطرناکی زندگی می‌کنند و هیچ راهی برای گرم کردن سرپناه‌های موقت خود ندارند.

یونیسف می‌گوید که در سال ٢٠٢٤ به ١.٤ میلیارد دالر نیاز فوری دارد تا نیازهای بشردوستانه و اساسی ١٩.٤ میلیون افغانستانی یعنی نیمی از جمعیت را برآورده کند.

این آژانس افزوده که ناکامی طا-لبان در سرمایه‌گذاری روی خدمات عمومی به بدتر شدن خدمات اساسی کمک کرده و توانایی جوامع آسیب‌پذیر را برای بهبود از این شوک‌ها و ایجاد انعطاف‌پذیری با مشکل مواجه کرده است.

اکیزا خاطرنشان کرده است: ما از شرکای کمک کننده خود که به سرعت منابع را بسیج کردند و یونیسف را قادر ساختند تا ظرف چند روز به نیازهای فوری کودکان و خانواده‌های آن‌ها در هرات پاسخ دهد، سپاس‌گزاریم.

او افزود، اما «برای اطمینان از این‌که کودکان نه تنها در زمستان زنده بمانند، بلکه فرصتی برای شکوفایی در ماه‌ها و سال‌های آینده داشته باشند، به کمک بیشتری نیاز است.

دانیل تیم، رییس ارتباطات یونیسف در افغانستان نیز گفته که مکتب‌ها، خانه‌ها، تأسیسات صحی و سیستم‌های آب ویران شده است.

او گفته است: ما پول داریم اما کافی نیست. این جوامع باید دوباره مستقل شوند. خاموش کردن آتش کافی نیست. ما باید آن را (افغانستان) انعطاف‌پذیرتر سازیم.

یونیسف تاکید کرده که ٢٣.٣ میلیون نفر، از جمله ١٢.٦ میلیون کودک، در سال ٢٠٢٤ به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا