آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

طرح جدید نیروهای امنیتی برای امنیت انتخابات

در پی افزایش حملات به مراکز ثبت‎ نام رای دهندگان در سراسر کشور، مجلس نمایندگان مقام‌های ارشد امنیتی این کشور را برای استجواب به مجلس فراخواند. مقام‌های امنیتی در این نشست از طرح جدید امنیتی خبر دادند.
براساس گزارش‏ها، در دو هفته گذشته نزدیک به صد نفر در مراکز مرتبط با برگزاری انتخابات کشته و بیش از ۱۶۰ نفر زخمی شده‌اند‌.
به گزارش خبرگزاری دید، افزایش ناامنی‌ها و حمله بر مراکز ثبت نام رای دهندگان، اعضای مجلس نمایندگان را خشمگین ساخته و آن‌ها خواهان پاسخ جدی مقام‌های امنیتی شدند.
از تازه‌ترین حمله به یک مرکز ثبت نام در ولایت خوست، در جنوب‌شرق افغانستان یک روز می‌گذرد. در این رویداد دست‌ کم ۱۷ نفر کشته و ۳۷ نفر زخمی شدند.
اعضای مجلس نمایندگان، نهاد‏های امنیتی را متهم می‏کنند که در تامین امنیت مراکز انتخاباتی ناکام‏اند و اگر وضعیت همین طور ادامه پیدا کند انتخابات ۲۸ ماه میزان برگزار نخواهد شد.
مسئولان نهاد‏های امنیتی و دفاعی کشور که روز گذشته در حضور اعضای مجلس نمایند‏گان به پرسش‏ها پاسخ می‏دادند از طرح تازه برای امنیت انتخابات خبر دادند.
ویس احمد برمک وزیر داخله کشور، در مجلس نمایندگان گفت با درس‌هایی که از حوادث گذشته گرفته شده، طرح جدید امنیتی را ترتیب کردند.
اما او جزئیاتی از این برنامه در مجلس ارائه نکرد.
انفجار در ورودی مرکز توزیع شناسنامه در غرب کابل، دست ‌کم ۵۷ کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت.
بربنیاد اظهارات کمیسیون انتخابات، حدود هفت هزار مرکز ثبت نام رای دهندگان در کشور تعیین شده که ۱۴۰۰ مرکز آن در ولایت ها باز شده و قرار است در مرحله بعدی، حدود ۵ هزار مرکز در ولسوالی‌ها و قریه‏ها باز شود.
روند ثبت نام رای دهندگان و توزیع شناسنامه‌های کاغذی از اواخر ماه حمل آغاز شده است. تاکنون چندین حمله به این مراکز و یا در نزدیکی آن‌ها در ولایت‌های کابل، خوست ننگرهار، بغلان، بادغیس و غور رخ داده است.
از آغاز روند ثبت نام رای دهندگان تاکنون، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در این روند ثبت نام کردند.
کمیسیون انتخابات امیدوار است در این روند نزدیک به هفت میلیون نفر ثبت نام کنند. شمار واجدان شرایط‌ رای دهی در این کشور بیشتر از این اعلام شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا