آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

آیا خروج امریکا از افغانستان باعث هرج و مرج می‌شود/ تعریف آن‌ها از هرج و مرج چیست؟

جان آر باس در این زمینه در نقش یک مفسر قانون اساسی ظاهر شد و برای شهروندان کشور صلاحیت‌های قانونی رییس جمهور را تفسیر کرد.


رسانه امریکایی «واشنگتن‌پُست» در تحلیلی کوتاه به نقل از جنرالان امریکایی نوشته است که:«اگر ایالات متحده افغانستان را ترک کند، طالبان برنده خواهند شد.»
در ادامه تحلیل افزوده شده است: ایالات متحده از یک جنگ داخلی خونین، پرهرج و مرج و طولانی مدت استقبال کرده، اما نه مانند یک «ویتنام» دیگر. در این جنگ، جناح های طالبان، داعش، القاعده، رهبران جنگ افغان و ملیشه‌های قومی همه با هم بر سر دارایی و قلمرو رقابت می‌کنند.
به نظر می‌رسد که تعریف و برداشت جنرالان، تحلیل‌گران و سیاست‌مداران امریکایی به کلی خلاف آن چیزی است که «هرج و مرج » در ذهن جهانیان تداعی می‌کند.
اگر نگاهی انداخته شود به کارنامه ۱۷ ساله نظامیان و سیاست‌مداران امریکایی در افغانستان، به خوبی به این نتیجه می‌رسیم که هرج و مرج در طول این سال‌ها از سوی امریکایی‌ها دامن زده شده است.
انتقال داعش
امریکا و متحدانش متهم هستند که تروریستان داعشی را از سوریه و عراق به افغانستان انتقال داده و زمینه فعالیت آنان را در این کشور مهیا ساخته‌اند.
اگر این ادعا تنها از سوی ایران مطرح می‌شد، با روش معمول سیاست‌مداران امریکا از کنار آن رد می‌شدیم و می‌گفتیم « خب! ایران با امریکا دشمنی دارد» و به همین خاطر این حرف‌ها را مطرح می‌کند.
ولی این مسئله از سوی حتا متحدان و نزدیکان( پاکستان و ترکیه) سابق امریکا نیز مطرح می‌شود، پس ادعای بی‌اساسی نیست.
دخالت در امور داخلی کشور
از خردضابطان امریکایی بگیر تا رییس جمهور این کشور، همه در امور داخلی افغانستان دخالت می‌کنند.
از زمینه‌های بحران‌زا و پدید آورنده هرج و مرج در یک کشور، دخالت‌های کشورهای بیرونی در امور داخلی آن کشور است.
اگر به کتاب «فرستاده» نوشته زلمی خلیلزاد سفیر پیشین امریکا در افغانستان مراجعه شود، دیده می‌شود که برای هر مسئله امریکا دخالت کرده است.
از تعیین والی‌ها گرفته تا محدود کردن نقش مجاهدین در قدرت که بدون شک ترورهای زنجیره‌ای چهره‌های برجسته مجاهدین را نیز می‌توان در همین دایره تعریف کرد.
آخرین مداخله امریکا در امور داخلی کشور اظهارات سفیر جان آر باس در مورد تنش میان کابل و بلخ بود.
جان آر باس در این زمینه در نقش یک مفسر قانون اساسی ظاهر شد و برای شهروندان کشور صلاحیت‌های قانونی رییس جمهور را تفسیر کرد.
ایجاد حساسیت برای همسایه‌ها و روسیه
اقدامات و عملکرد نظامیان و سیاست‌مداران امریکایی، در کشور طوری بوده که حساسیت همسایه غربی، جنوبی و روسیه را در پی داشته است.
اگر به نارضایتی ایران نسبت به اقدامات امریکا توجه کنیم، دیده می‌شود که آن کشور هم اعتمادش را نسبت به استتقلال دولت افغانستان از دست داده است و هم مترصد اوضاع است تا بتوند پاسخ مناسبی به امریکا داشته باشد.
روسیه تحرکات نظامیش را در منطقه آسیای میانه افزایش داده و همه روزه از انتقال تروریستان داعشی توسط هلی‌کوپترهای ناشناس ابراز نگرانی می‌کند( در حالی که حریم هوایی افغانستان در دست ناتو است).
عملیات شبانه بر خانه‌ها مسکونی مناطق مختلف کشور، زندان‌های خارج از قوانین افغانستان، توهین به مقدسات مردم به گونه مکرر، دخالت در امور داخلی و سیستم انتخاباتی به گونه آشکار، حمایت از حکومت و رییس جمهوری که برخاسته از یک ناگزیری ملی بود و اکنون نیز تا بناگوش در انحصارگرایی و توطئه سیاسی غرق است؛ همه و همه مصداق‌های بارز «هرج و مرج » است.
پس با این همه، باید پرسید که تعریف دوستان امریکایی ما از هرج و مرج چیست و چرا در گوش مالیه دهندگان از همه جا بی‌خبر امریکایی چنین می‌دمند که در صورت خروج امریکا از افغانستان این کشور را هرج و مرج فرا خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا