آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

اتحادیه اروپا: افغانستان در لبه سقوط اقتصادی-اجتماعی است/ طا-لبان شرایط را بپذیرند

مسئول سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپا می‌گوید که افغانستان با سقوط سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی مواجه است و این‌که طا-لبان تاکنون شرایط این اتحادیه را نپذیرفته‌اند.


به گزارش خبرگزاری دید، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در چند رشته توییت می‌گوید که برای جلوگیری از سقوط اقتصادی-اجتماعی، طا-لبان باید به شرایطی توافق کنند که کمک‌های بین‌المللی را به این کشور قابل دسترس می‌سازد.
او نگاشته است: افغانستان یک بحران جدی بشری را تجربه می‌کند و سقوط اقتصادی-اجتماعی نیز در این کشور در حال ظهور است؛ بحرانی که برای امنیت افغان‌ها، منطقه و جهان، خطرناک خواهد بود.
بورل همچنان گفته است که سیستم بانکداری افغانستان به گونهٔ گسترده فلج شده و مردم نمی‌توانند از حساب‌های شان پول برداشت کنند. این در حالی است که سیستم صحی این کشور نیز که بیشتر بر کمک‌های خارجی متکی بود در پرتگاه سقوط قرار دارد.
به گفته وی، با فرا رسیدن فصل زمستان اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد، فاجعهٔ بشری در افغانستان به میان خواهد آمد و مهاجرت گسترده به کشورهای همسایه آغاز خواهد شد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپا افزوده است که پاسخ این اتحادیه به بحران افغانستان وابسته به عملکرد مقامات جدید افغانستان است و آغاز مجدد هر گونه روابط با گروه طالبان، نیازمند انطباق با شرایط، به شمول احترام به حقوق بشری مردم افغانستان خواهد بود.
گفتنی است که با روی کار آمدن حکومت طا-لبان، نرخ مواد اولیه غذایی به شدت افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا