آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

اتحادیه ملی خبرنگاران: اسناد خبرنگاری در بازار سیاه مدار اعتبار نیست/ خبرنگاران مصئونیت جانی و شغلی ندارند

اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان می‌گوید که نهادهای غیر رسانه‌ای با استفاده از نام خبرنگاران سودجویی کردند و کسانی بودند که هیچ‌گونه سابقه‌ خبرنگاری نداشتند. این نهاد همچنان از نبود امنیت شغلی و جانی برای خبرنگاران ابراز نگرانی کرد.

رسول شهزاد- خبرگزاری دید
به گزارش خبرگزاری دید، مسرور لطفی مسئول رسانه‌ای اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان امروز سه شنبه (۱۸ عقرب) در یک نشست خبری در کابل گفت که برخی از نهادی‌های غیر رسانه‌ای با استفاده از نام خبرنگاران سود جویی می‌کنند و اعضای خانواده شان را تحت نام خبرنگار در پروسه انتقال شامل ساختند.
مسئول رسانه‌ای اتحادیه ملی خبرنگاران در افغانستان همچنان گفت که خبرنگاران در کشور مصئونیت جانی، مصئونیت شغلی و مصئونیت اقتصادی ندارند و در کنار تمام این مشکلات برخی از موارد دیگر در این شرایط ایجاد شده که باعث نگرانی تمام خبرنگاران و رسانه‌ها شده است.


آقای لطفی افزود که برخی آدرس‌های مبهم وجود دارد که در تبانی با برخی رسانه‌های محدود که هویت آنها نیز مبهم است و این رسانه‌ها ناشناخته است اسناد خبرنگاری را در بازار سیاه به فروش می‌رساند.
چندی پیش برخی از رسانه‌ها گزارشی را مبنی بر سوء استفاده برخی از نهادها از نام خبرنگاران نشر کردند که واکنش زیاد خبرنگاران را در پی داشت. در آن گزارش گفته شده بود که برخی از رسانه‌ها در بدل پول اسناد خبرنگاری می‌فروختند.
رییس اتحادیه ملی خبرنگاران در افغانستان در ادامه صحبت‌هایش افزود در دو ماه اخیر در کنار این نهادهای استفاده جو و رسانه‌های ناشناخته، برخی نهادهای دیگر زیر عنوان « حامی خبرنگاران» استفاده جویی می‌کنند که هیچ گونه سابقه فعالیت در زمینه حمایت خبرنگاران نداشته‌اند.
وی افزود که تمام کسانی که اسناد خبرنگاری را در بازار سیاه می‌فروشند اصلاً قابل قبول نیست و مردم نباید فریب چنین افراد را بخورند.
لطفی عدم یک طرزالعمل را برای حمایت از خبرنگاران دلیل مشکلات پیش آمده عنوان کرد و گفت که اتحادیه ملی خبرنگاران آماده است که با دیگر نهادهای رسانه‌ای همکاری کنند تا بتواند یک میکانیزم مشخص در قبال حمایت از خبرنگاران در کشور بسنجد تا دیگر زمینه سوء استفاده از نام خبرنگار در کشور از بین برود.
آقای لطفی افزود که مقامات امارت اسلامی نیز در جریان مشکلات خبرنگاران است قرار دارد و ما تلاش می‌کنیم تا بتوانیم کارهای عملی را در هماهنگی با رسانه‌ها و خبرنگاران انجام دهیم تا این موضوعات به گوش مردم برسد.
گفتنی است که بعد از سقوط نظام در افغانستان، کشورهای خارجی تمام همکارانی که با آنها کار کرده بود را از افغانستان خارج کردند و در همین حال برخی از کشورها و نهادهای بین‌المللی اعلام کردند که برای حفاظت از خبرنگاران حاضر هستند که آنها را نیز از افغانستان خارج کنند.
بعد از نشر این خبر در رسانه‌ها تعداد زیادی به دنبال خریدن کارت خبرنگاری در بازار سیاه بودند تا اینکه لیست برخی از رسانه‌های استفاده جو و افراد متقلب شناسایی شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا