آخرین اخبارجهانمنطقه

اردوغان: بارزانی خاین است

رجب طیب اردوغان ضمن این‌که مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان را “خاین” خواند، افزود که مردم کردستان پس از این از گرسنه‌گی رنج خواهند برد.
رییس‌جمهور ترکیه همچنان تاکید کرد که همه گزینه‌ها از اقتصادی تا نظامی برای مجازات اقلیم، مطرح است.
این سخنان اردوغان یک روز پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان از عراق، بیان می‌شود.
به نقل از العربیه، اردوغان که امروز در کنفرانسی خبری در شهر انقره، پایتخت کشورش سخن می‌گفت، اظهار داشت که بارزانی با برگزاری همه‌پرسی، مرتکب «خیانت» شده است.
رییس‌جمهور ترکیه با بیان این‌که کرُدهای عراق نمی‌دانند چگونه کشور تشکیل دهند، افزود:« هنگامی که محموله‌ها از رفتن به شمال عراق منع شوند، آن‌ها از گرسنگی رنج خواهند کشید.»
او ادامه داد:« هنگامی که ترکیه خرید نفت را متوقف کند، همه‌چیز پایان خواهد پذیرفت.»
گفتنی است که تاکنون به رغم مخالفت دولت عراق، صادرات نفت اقلیم کردستان از راه ترکیه صورت می‌گرفت.
اردوغان با بیان ‌این‌که همه‌پرسی اقلیم کردستان غیرقانونی است و ترکیه آن را به رسمیت نمی‌شناسد، افزود که بارزانی، متحمل پیامدهای جدا شدن شمال عراق خواهد شد.
رییس‌جمهور ترکیه با اشاره به این‌که کشورش نمی‌تواند در برابر تحولات منطقه ساکت بماند، نسبت به آغاز «جنگی فرقه‌ای» در صورت عقب ننشستن بارزانی از تصمیمات خود، نیز هشدار داد.
روز دوشنبه هم اردوغان در کنفرانس خبری دیگری در استانبول گفته بود که ترکیه تدابیری از جمله بستن کامل مرزها با کردستان عراق اتخاذ خواهد کرد.
در همین حال، اقلیم کردستان عراق، به رهبری مسعود بارزانی، با وجود مخالفت‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌‌المللی، روز دوشنبه، ۲۵ سپتمبر، همه‌پرسی استقلال برگزار کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا