آخرین اخبارایرانجهانخبر های مهمسیاست

ارزیابی وضعیت افغانستان در هشتمین نشست شورای عالی ایران-ترکیه

خبرگزاری دید: ٨مین نشست شورای‌عالی همکاری‌های ایران و ترکیه با حضور روسای جمهور دو کشور و امضای ١٠ سند همکاری و همچنین رایزنی در مورد وضعیت افغانستان و منطقه برگزار شد.

سفر ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران و هیئت همراهش به انقره با استقبال رسمی رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه آغاز و پس از دیدارهای دوجانبه و میان‌هیئتی، مقامات دو کشور ١٠ سند همکاری مشترک در حوزه‌های مختلف امضا کردند.

روسای جمهور دو کشور پس از ٢ ساعت دیدار خصوصی در کنفرانس مشترک خبری حاضر شدند و ابراهیم رییسی گفت که تهران روابط خوبی با انقره دارد و خواهان ارتقای بیشتر این روابط به سطوح بالاتر در آینده است.

وی مواضع و حمایت ملت ترکیه از ظلم و ستم در مورد فلسطین را «ستودنی» خوانده است.

وی گفته است: من و رییس جمهور اردوغان در مورد موضوع فلسطین و به رسمیت شناختن حقوق مردم فلسطین توافق داریم.

دو کشور پس از هشتمین اجلاس شورای عالی همکاری ترکیه و ایران در مجتمع ریاست جمهوری، ١٠ توافق‌نامه همکاری امضا کردند.

این توافق‌نامه‌ها شامل همکاری در زمینه‌های انرژی، تجارت آزاد، رسانه‌ها و ارتباطات، حمل و نقل و زیرساخت‌ها، علم و فناوری، فرهنگ و گردش‌گری و اکادمی پولیس بود.

به نقل از دیلی صباح، رجب طیب اردوغان نیز در این کنفرانس گفته است: بر اهمیت همکاری ایران در مبارزه با تروریزم تاکید کردیم.

اردوغان اظهار داشته است: حمله تروریستی منفور روز سوم جنوری در کرمان را محکوم و اعلام می‌کنم که ترکیه در مبارزه با تروریزم در کنار ایران است.

رییس‌جمهور ترکیه ادامه داده است: با جناب رییسی موضوعات فلسطین، سوریه، عراق، افغانستان و قفقاز جنوبی را ارزیابی کردیم.

اردوغان تاکید کرده است: برای ارتقای سطح مناسبات دو جانبه با ایران تلاش خواهیم کرد.

وی در ادامه به حملات رژیم اسراییل به غزه اشاره کرده و گفته است: ما بر اهمیت اجتناب از اقداماتی که امنیت و ثبات منطقه‌مان را بیشتر تهدید می‌کند، توافق کردیم.

وی افزوده است که دو طرف در مورد لزوم پایان دادن به حملات غیرانسانی رژیم اسراییل به غزه و برداشتن گام‌های فوری در جهت برقراری صلح عادلانه و پایدار تبادل نظر کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا