آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

بحران غزه؛ گوترش ماده ٩٩ منشور جهانی سازمان ملل را فعال کرد

خبرگزاری دید: دبیر کل سازمان ملل متحد برای تحت فشار قرار دادن اعضای شورای امنیت جهت برقراری آتش‌بس در فلسطین ماده ٩٩ منشور جهانی را فعال کرد.

در اقدامی نادر، آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با استفاده از اختیارات قانونی خود ماده ۹۹ منشور جهانی سازمان ملل متحد را فعال کرد تا شورای امنیت این نهاد را برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه تحت فشار قرار دهد.

این ماده که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار استفاده شده به دبیرکل این سازمان اجازه می‌دهد در مواردی که احساس می‌کند «امنیت و صلح جهان» در خطر است اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری دعوت کند و از آن‌ها بخواهد اقدامی اضطراری در این باره انجام دهند.

گوترش امروز پنجشنبه(١٦ قوس) در صفحه اکس خود نوشت: با در نظر گرفتن خطر از کار افتادن سیستم‌های امدادرسانی انسان‌دوستانه در غزه، من از شورای امنیت می‌خواهم که مانع از وقوع یک فاجعه انسانی شود و استدعا می‌کنم یک آتش‌بس انسان‌دوستانه فوری اعلام کند.

او همچنین در نامه‌ای به رییس فعلی شورای امنیت نوشته که اوضاع در غزه به سرعت رو به وخامت است و امکان دارد که عواقب چنین وضعیتی برای فلسطینیان و همچنین امنیت کل منطقه غیرقابل جبران شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا