آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرخبر های مهمزنانسیاست

بنت: جامعه جهانی علیه طوفان نقض حقوق بشر در افغانستان قاطعانه بایستد

خبرگزاری دید: گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری مردم افغانستان با ارایه گزارش جدیدش خواستار دفاع قاطعانه جامعه جهانی از حقوق بشر و حقوق بانوان در افغانستان شد.

ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در گزارش جدیدش به شورای حقوق بشر این سازمان گفت که افغانستان با مجموعه‌ای از چالش‌ها، از جمله وخامت وضعیت حقوق بشر به دلیل سیاست‌ها و اقدامات سرکوب‌گرانه طا-لبان، فرهنگ معافیت از مجازات، بحران انسانی و اقتصادی جاری و زمین لرزه‌های مرگبار اخیر مواجه است.

کارشناس سازمان ملل گفته که این موارد به اقدام فوری جهت جلوگیری از رنج بیشتر و بی‌ثباتی احتمالی در این کشور و منطقه نیاز دارد.

بنت: تصویر غلیظی پدیدار شده است که نگاهی اجمالی به حقوق بشر بسیاری از افغان‌ها، به ‌ویژه زنان و دختران و نیز گروه‌های دیگر از جمله مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، اقلیت‌های قومی و زبانی، دگرباشان جنسی، افراد مبتلا به معلولیت، مقامات دولتی سابق و پرسونل نظامی و امنیتی فراهم می‌کند.

بنت با ارایه گزارش خود به مجمع عمومی بیان داشته که زلزله‌های اخیر جوامع آسیب‌پذیر هرات را به شدت تحت تأثیر قرار داده و از جامعه جهانی خواست کمک‌های لازم را ارایه کند.

وی خاطرنشان کرده که مقوله‌های بشردوستانه و توسعه نباید به عنوان گزینه‌های دوتایی در نظر گرفته شوند، بلکه باید به وضعیت از طریق دریچه بازمانده محور و حقوق بشر برخورد شود.

بنت افزوده است: فرهنگ معافیت از مجازات برای شکنجه و رفتار غیرانسانی در مراکز بازداشت، و همچنین نقض حقوق بشر علیه مقامات دولتی و پرسونل نظامی سابق، به‌رغم وعده‌های داده شده، وجود دارد.

گزارش‌گر ویژه نسبت به بازداشت مداوم افغان‌هایی که از حقوق خود با اعتراض مسالمت‌آمیز و آزادی بیان، از جمله مدافعان حقوق بشر استفاده می‌کنند، به مجمع عمومی هشدار داد.

این کارشناس بر ضرورت از سرگیری آموزش دختران پس از صنف ششم و تحصیلات عالی زنان تاکید و خاطرنشان کرده که طا-لبان بارها اعلام کرده اند که این تعلیق موقتی است.

بنت گفت: اقدامات طا-لبان ممکن است به آزار جنسی تبدیل شود. تبعیض سیستماتیک، سرکوب و جداسازی زنان و دختران نیازمند بررسی بیشتر پدیده در حال تکامل «آپارتاید جنسیتی» است.

وی همچنین موضوع کیفیت آموزش را مطرح کرده و خاطرنشان نموده که سیاست طا-لبان مبنی بر محدود کردن تمرکز آموزش به «مدارس» یا آموزش دینی نه تنها کودکان را از طیف وسیع‌ مهارت‌ها و دانش محروم می‌کند، بلکه با بیکاری و فقر منجر می‌شود و می‌تواند پایه و اساس ایده‌های رادیکالیزه و خطر تروریزم داخلی و بی‌ثباتی منطقه‌ای و جهانی را افزایش دهد.

این کارشناس گفته است: گروه‌های مختلف افغان‌ها نگرانی خود را از این که جامعه بین‌المللی به سمت «عادی‌سازی» وضعیت حرکت می‌کند و نگرانی‌های حقوق بشری آن‌ها به نفع منافع جیوپولیتیکی بزرگ‌تر کنار گذاشته شده است، ابراز کرده‌اند.

وی در اخیر بیان داشته است:امیدوارم کشورهای عضو بتوانند با ایستادگی قاطعانه برای حقوق بشر و ایستادگی در کنار زنان و دختران افغانستان، این تصور را اشتباه ثابت کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا