آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

بودجه انتخابات تامین شد؛ چالش‌های عمده کدام است؟

در قسمت تامین امنیت انتخابات برخی گمان‌ها بر این است که حکومت ساحات مشخصی را برای ضربه زدن به رقبای انتخاباتی‌اش ناامن می‌سازد. دست کم در این مورد هفته گذشته محمد محقق به گونه صریح حکومت را متهم کرد.

هرچند گمانه زنی‌های زیادی از سوی برخی کارشناسان در مورد اراده حکومت در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مطرح می‌شود، ولی روز گذشته وزارت مالیه کشور اعلام کرد که بودجه انتخابات آماده است.
در اعلامیه وزارت مالیه گفته شده است که این وزارت در کنار هزینه انتخابات در دور اول و دور احتمالی دوم هزینه تمام مراحل اداری و تخنیکی آن را آماده کرده و هرگاه کمیسیون‌های انتخاباتی اقدام کنند، بودجه آماده پرداخت است.
وزارت مالیه همچنان اعلام کرده که هزینه بیش از ۱۷ هزار دستگاه بایومتریک آماده است و کمیسیون انتخابات می‌تواند اقدام به خریداری آن کند.
یکی از چالش‌های عمده و نگران کننده در این پروسه ملی، عدم تامین بودجه بود، به نظر می‌رسد که این چالش اکنون مرفوع است. اما چالش‌های دیگر هنوز به قوت خود باقی است.
چند مسئله دیگر اکنون مانده که برای برگزاری یک انتخابات سالم نیاز است به آن توجه شود.
تامین امنیت
نظارت دقیق از روند رای دهی، شمارش آرا و دخالت‌های نامزدان و هواداران آنان در این روند
نظارت از عملکرد کارمندان کمیسیون‌های انتخاباتی
آنچه اکنون به نظر قطعی می‌رسد این است که انتخابات برگزار خواهد شد. باید حکومت، نامزدان، نهادهای نظارت کننده انتخابات و جامعه جهانی در این راستا برای مردم افغانستان تضمین بدهند که انتخابات به گونه شفاف و در فضای امن برگزار می‌شود.
در قسمت تامین امنیت انتخابات برخی گمان‌ها بر این است که حکومت ساحات مشخصی را برای ضربه زدن به رقبای انتخاباتی‌اش ناامن می‌سازد. دست کم در این مورد هفته گذشته محمد محقق به گونه صریح حکومت را متهم کرد. روز گذشته نیز ساحاتی در جوزجان در جنگ بود که باز هم این گمانه را تقویت کرده است.
برخی کمیشنران نیز حکومت را متهم کرده‌اند که در امور کاری آنان مداخله می‌کند.
نهادهای ناظر نیز هشدار داده‌اند که کمیسیون انتخابات با ظرفیت کنونی نمی‌تواند یک انتخابات سالم برگزار کند.
در این صورت نیاز است که نقش جامعه مدنی و نهادهای ناظر انتخاباتی نسبت به عملکرد کمیسیون‌های انتخاباتی افزایش یابد. میکانیزم‌های عملی برای نظارت بهتر از روند رای دهی و شمارش آرا به ویژه در نقاط دور دست ایجاد شود و تکنالوجی بایومتریک به صورت آنلاین استفاده گردد.
شورای نامزدان و جامعه جهانی بر حکومت فشار بیشتر وارد کنند تا از مداخله در امور انتخاباتی و ایجاد ناامنی‌های سیاسی خود داری کند و نیاز است که یوناما به گونه جدی از دخالت کارمندان دولت به سود یک نامزد مشخص نظارت کند.
با توجه به نکات یاد شده، هنوز تا برگزاری انتخابات شفاف و سالم راه درازی در پیش داریم، ولی بودجه آن تامین است.

نویسنده

شکوهمند – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا