آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

تایید حمله امریکا به افغانستان از فضای پاکستان

خبرگزاری دید: نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان تایید کرد که امریکا براساس قطع‌نامه‌های شورای امینت از حریم فضایی پاکستان برای حمله به افغانستان استفاده می‌کند.

آصف درانی از طا-لبان خواست که در این مورد نباید از دولت پاکستان گلایه کنند.

این نخستین باری است که یک مقام پاکستانی تایید می‌کند که امریکا از حریم هوایی این کشور، برای حمله به افغانستان استفاده می‌کند.

بعد از به قدرت رسیدن طا-لبان، امریکا ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده و چند هدف دیگر این شبکه را در کابل و غزنی از بین برد.

امریکا بر فضای افغانستان به وسیله هواپیما‌های بی‌سرنشین نظارت می‌کند.

ملا یعقوب مجاهد نیز چند بار گفته که فضای افغانستان تا اکنون «اشغال» شده است.

در حالی که طا-لبان مدعی‌اند نیروهای امریکایی را شکست داده‌اند، بدون اشاره به توانایی خود برای ممانعت از پرواز پهپادهای امریکایی در فضای افغانستان، از پاکستان خواسته که مانع عبور آن‌ها از حریم فضایی آن کشور به فضای افغانستان شود.

با این حال، آصف درانی نماینده ویژه پاکستان در مصاحبه‌ای گفته که قطع‌نامه سازمان‌ملل برای سرکوب شبکه القاعده تا اکنون قابل اجرا است.

نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان گفته است: همه جهان متعهد به قطعنامه ۱۳۶۷ و ۱۳۷۳ است. ما نباید مقصر دانسته شویم. مگر این که این قطعنامه تغییر کند.

این دیپلمات ارشد پاکستانی بیان داشت که همین قطع‌نامه‌ها به امریکا مجوز حمله به ایمن الظواهری رهبر پیشین شبکه القاعده در محله شیرپور کابل و اسامه بن‌لادن بنیانگذار این شبکه در ایبت‌آباد پاکستان را داده بود.

آقای درانی تاکید کرده که طا-لبان «دست‌نشانده پاکستان نبودند و نمی‌توانند باشند».

او گفت: هر افغان آزادمنش است. در تاریخ افغانستان چنین نیست. وقتی کرزی رییس ‌جمهور بود، او هم حرف‌هایی از آزادی می‌زد، در حالی که از دست امریکا می‌خورد. همین طور دیگران آمدند. وقتی که به منافع آنها زیان می‌رسید، حرف خود را بیان می‌کرد.

مقام‌های دولت پیشین افغانستان از دولت پاکستان انتقاد می‌کردند که در فرایند صلح افغانستان نقش صادقانه ندارد و برای ادامه خشونت از طا-لبان حمایت می‌کند.

اما آصف درانی گفت: حل مشکل افغانستان به دست پاکستان نبود، اما من از آن‌ها می‌پرسم که شما برای منافع پاکستان چه کردید؟ آن‌ها به هند راه دادند و در برابر ما یک جبهه دیگر به میان آمد و هند به تحریک طا-لبان و جنگجویان بلوچ پول می‌داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا