آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجنگجهانخبر های مهمدسته بندی نشده

جان بولتون: به طا-لبان اعتماد نکنید

خبرگزاری دید: جان بولتن، مشاور امنیت ملی حکومت ترامپ روز دوشنبه(۲۸ حوت) با اشاره به اینکه درگیری‌ها در منطقه قابل پیش بینی بود گفته است تنش‌های اخیر میان طا-لبان و پاکستان نشان می‌دهند که طا-لبان به هیچ صورت قابل اعتماد نیستند. جان بولتن، از منتقدان صریح اللهجه طا-لبان است و بازگشت این گروه به قدرت را نتیجه اشتباه اعتماد بر طا-لبان و خروج امریکا از افغانستان می‌داند.

به نقل از افغانستان اینترنشنال ؛ جان بولتون مشاور امنیت ملی حکومت پیشین آمریکا روز دوشنبه(۲۸ حوت) در یک کنفرانس درباره سیاست خارجی بعدی ترامپ پس از پیروزی در انتخابات در واشنگتن گفت که تنش‌های کنونی در منطقه نتیجه «اشتباه استراتژیک جو بایدن به خاطر اتکا به وعده‌های طا-لبان» بوده است.

او افزود که با بازگشت طا-لبان «گروه‌های مختلف تروریستی، این کشور را مکان امنی برای خود یافتند که در کوتاه مدت ودرازمدت برای منطقه و امنیت جهانی خطرناک خواهد بود.»

طا-لبان با حکومت امریکا در دوحه در ۲۰۲۰ توافق کرد که افغانستان پناهگاه گروه‌های تروریستی مانند القاعده نشود. با این حال، اعضای شورای امنیت، از جمله چین و روسیه که روابط نزدیک با این گروه دارند، بارها از فعالیت گروه‌های تروریستی ابراز نگرانی کرده‌اند.

طا-لبان در واکنش گفته که گروه‌های تروریستی خارج در افغانستان حضور ندارند و آنها به هیچ گروهی اجازه حمله از افغانستان به کشورهای همسایه را نمی‌دهد. با این حال، پاکستان گفته است که پس از سقوط دولت پیشین، حملات شبه نظامیان پاکستانی از خاک افغانستان بر نیروهای امنیتی پاکستان دهها برابر افزایش یافته است.

بولتن گفت که چین رابطه خود را با طا-لبان گسترش داد و این نشان می‌دهد که منافع و نفوذ امریکا در منطقه به خطر افتاده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا