آخرین اخبارافغانستانحقوق بشر

جنایات جنگی در افغانستان؛ وزارت دفاع بریتانیا خواستار مخفی ماندن هویت نظامیان شد

خبرگزاری دید: وزارت دفاع بریتانیا در بحبوحه تحقیقات در مورد احتمال ارتکاب جنایات جنگی نیروهای ویژه این کشور خواستار مخفی ماندن هویت نیروهای ویژه شد.

بن والاس وزیر دفاع بریتانیا در بیانیه‌ای خطاب به پارلمان اعلام کرد که تحقیقاتی که از ماه مارچ درباره عملکرد نیروهای ویژه در افغانستان آغاز شد، «اکنون به مرحله استماع اساسی رسیده است و من می‌توانم اتهامات مطرح شده علیه رفتار نیروهای ویژه بریتانیا را تایید کنم».

بر اساس اسناد جمع‌آوری شده، احتمالاً ۸۰ شهروند افغانستان بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ میلادی و هنگام ماموریت نیروهای ویژه بریتانیا در ولایت هلمند کشته شده‌‌اند.

این قتل‌ها در راستای اجرای سیاست «قتل همه مردان افغان در سن جنگ» انجام شده است.

وزارت دفاع بریتانیا همچنین گفته است که نیروهای ویژه بریتانیا در بحبوحه محاکمه جنایات جنگی باید هویت خود را مخفی نگه دارند.

دولت بریتانیا سال گذشته تحقیقات مستقلی را برای تحقیق در مورد رفتار نیروهای ویژه بریتانیا از اواسط سال ۲۰۱۰ تا اواسط سال ۲۰۱۳ پس از گزارش هایی مبنی بر اعدام‌های زندانیان افغانستان آغاز کرد.

خانواده‌های قربانیان ادعا می‌کنند که حداقل ۳۰ حادثه مشکوک رخ داده است که منجر به مرگ بیش از ۸۰ نفر شده است که بسیاری از آن‌ها به یک واحد نیروهای ویژه بریتانیا SAS مرتبط هستند.

گفتنی است که نیروهای ویژه استرالیا نیز با تحقیقات مشابهی روبرو است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا