آخرین اخباراجتماعافغانستانجوانانگزارش

جوانان: هیچ‌کس نمی‌تواند مذهب تشیع را نادیده بگیرد/ برای پاسداری از عاشورا جان می‌دهیم

خبرگزاری دید: با وجود محدودیت‌ها و گرمی هوا، مراسم عاشورای حسینی در کابل و دیگر ولایات به صورت باشکوه و با حضور هزاران تن از عزاداران برگزار شد.

روز گذشته به مناسبت عاشورای حسینی صدها تن از جوانان اعم از دختران و پسران با راهپیمایی از ساحه برچی تا منطقه کارته سخی رفتند و با شعارهای لبیک‌یا حسین، لبیک یا عباس، لبیک یا زینب به راه پیمایی شان ادامه دادند.

هرچند محدودیت‌ها اعمال شده و شهر حالت امنیتی داشت، اما جوانان به این باور هستند که کسی نمی‌تواند مذهب تشیع و عاشورا را در افغانستان نادیده بگیرد.

عبدالصمد یکی از عزاداران حسینی به خبرگزاری دید، گفت: ما امروز به جاده‌ها آمدیم و حاضریم جان مان را برای امام مظلوم مان فدا کنیم.

وی افزود، دردی که صدای هر یک از این جوانان را بلند کرده، درد تعصب و تبعیض مذهبی است که امسال به ما اجازه برگزاری به صورت دلخواه ما را ندادند.

مرضیه یکی از شرکت کنندگان دیگر این راهپیمایی می‌گوید: اول این ابتکار را دختران برچی شروع کردند و در آغاز ۱۵ تا ۲۰ نفر بودیم و با شعار لبیک یا حسین به سوی گولایی دواخانه حرکت کردیم، هر قدر پیش رفتیم دختران و پسران زیادی به ما پیوستند و این نشان دهنده این است که مردم درد دارند و امروز لبیک یا عباس را فریاد می‌زنند.

مرضیه می‌گوید که ما باید راه حسین را ادامه دهیم و مثل زینب کبرا بتوانیم شجاعت کنیم و در برابر بی‌عدالتی علیه شيعيان ایستاد‌گی کنیم، زینب در کربلا همه عزیزانش را از دست داد ولی شجاعت زینب درخت اسلام را آب یاری کرد.

این در حالی است که امارت اسلامی برخی از محدودیت‌ها را در پیوند به برگزاری عاشور وضع کرده بود، در مواردی که مردم نقل کرده‌اند نیروهای طا-لبان پرچم‌های عزاداری را پایین کرده و دکان‌هایی را که سیاه پوش کرده بودند مهر و لاک کردند. این اقدام طا-لبان با واکنش‌های زیاد ملی و بین‌المللی مواجه شد.

مسئولان طا-لبان اما اعلام کردند که محدودیت‌ها به خاطر تامین امنیت است.

سید شیر آقا یکی از عزاداران حسینی که در راهپیمایی شرکت کرده است می‌گوید که ما از پل‌خشک برچی این حرکت را اغاز کردیم و تا کارته سخی ادامه می‌دهیم و هیچ قدرت و نیرویی نمی‌تواند مانع حرکت این جوانان شود.

وی می‌گوید که مسئولیت جوانان در عصر امروز این است که از ارزش‌های مذهبی و باورهای مذهبی شان پاسداری کنند، محرم و عاشورا هویت شیعیان است ما باید برای زنده نگهداشتن‌ عاشورا در هر شرایط آماده باشیم.

از سویی هم، علی جان می‌گوید که ما چیزی برای از دست دادن نداریم اگر عاشورا را از ما بگیرد. ما امروز به جاده آمدیم تا نشان دهیم که آتش‌های زیر خاکستر پنهان است و هیچ کسی نباید با عقاید مذهبی مردم بازی کند.

وی افزود که عاشورا در تاریخ اسلام برای همه مسلمانان اهمیت داشته و هیچ کشوری و هیچ حکومتی به بهانه امنیت و دیگر موارد برگزاری عاشورا را محدود نکرده است.

گفتنی است با وجود محدودیت‌های وضع شده از سوی طا-لبان، مراسم عاشورا در کابل و دیگر شهرهای کشور به صورت گسترده و با شکوه برگزار شد.

نویسنده

رسول شهزاد- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا