آخرین اخبارجهانمنطقه

جیمز ماتیس: برای تنبیه پاکستان نمی‌روم، آن‌ها باید همکاری کنند

جیمز ماتیس وزیر دفاع ایالات متحده در سفرش به پاکستان از مقامات نظامی و ملکی پاکستان خواسته است تا تلاش‌های‌شان را برای سرکوب تندروانی که حملات تروریستی را در افغانستان از قلمرو پاکستان سازمان‌دهی می‌کنند، دو برابر افزایش دهند.

وزیر دفاع ایالات متحده که روز گذشته به اسلام‎آباد رسید، گفت با وجود آن که پاکستان در مبارزه با هراس‎افگنی پیشرفت‎هایی داشته است، اما به اقدامات بیشتر آن کشور نیاز است.
به نقل از صدای امریکا، آقای ماتیس قبل از رفتنش به اسلام‌آباد، گفته بود که در سفر به پاکستان در نظر ندارد تا آن کشور را تنبیه کند، بلکه انتظار دارد تا اسلام‌آباد به تعهدات خود در مبارزه با دهشت‌افگنی، پابند بماند.
وزیر دفاع ایالات متحده در کنار دیدار با نخست‎وزیر پاکستان، امروز با فرمانده کل ارتش پاکستان و رییس اداره استخبارات نظامی آن کشور (ISI) نیز، ملاقات خواهد کرد.
ایالات متحده ماه گذشته هشدار داده بود که پیش از « اتخاذ اقدامات لازمی » مایل است تا یک بار دیگر با پاکستان کار کند و مقام‎ها یاین کشور را به توقف حمایت از تروریستان ترغیب کند.
حدود چهارماه پیش ایالات متحده در راهبرد جدید ترامپ برای افغانستان و جنوب آسیا، پاکستان را متهم به حمایت از گروه‎های تروریستی کرده و به این کشور هشدار داد که از این کار دست بردارد.
اما شاهد خاقان عباسی نخست‎وزیر آن کشور در دیدارش با وزیر دفاع امریکا گفت که « پاکستان در جنگ علیه تروریزم متعهد است» و افزود، «هیچ کسی بیش از پاکستان، طرفدار تامین صلح در افغانستان نیست.»
در همین حال، آگاهان امور می‎گویند که با توجه به سخنان ماتیس به نظر می‎رسد امریکا در برابر پاکستان کم آورده است.
این آگاهان به این باور هستند که سیاست تند ایالات متحده در برابر پاکستان نسبت به سه ماه پیش منعطف‎تر شده و این نشان می‎دهد که واشنگتن در محاسبات خود روی اسلام‎آباد دقیق نبوده است.
روابط اسلام‎آباد و واشنگتن پس از آن خراب شد که رییس جمهور ترامپ در راهبرد جدید خود نسبت به افغانستان و جنوب آسیا، پاکستان را به حمایت از شبکه‎های تروریستی متهم کرد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا